4.20.2009

רשימתי לגליון 338 של "בשבע" בטור של מיקרוסקופ

ביעור החמץ של התקשורת

ערב פסח. נקיון. ביעור החמץ. זה מה שנשאר לנו. וגם אם אתם קוראים טור זה בחג, החמץ הזה, על סמך היסוד של בל-ייראה ובל-יישמע, הוא די וירטואלי גם אם הוא עבירה גדולה מאוד. אז, הנה רשימתי אבל היא שבורה ולא שלמה.

1. הסיקור של רצח הנער שלמה נתיב בבת-עין של "ידיעות אחרונות" עם הכותרת המטילה את כובד האחריות ותשומת לב הצבור לא לטרור, לא למחבל, לא לחייתיות של המעשה אלא על תושבי הישוב כאילו הם האשמים, כותר המבשרת: "חשש: מתנחלים ינקמו רצח שלמה בן ה-13". ובעקבותיו, "מעריב", אשר פרסם כותרת גדולה: "חשש: פיגוע נקמה יהודי".

2. "הארץ" אשר קידם בצורה נלוזה וללא עובדות ממשיות את מסע ההלקאה העצמית בענין "פשעי מלחמה" של חיילי צה"ל בעזה. עמוס הראל לא מרפה ואף גורר אחריו שת עפר שלח מ"מעריב" על מנת, בכוח, להכפיש ולהעמיד אל עמוד הקלון את כל המערבת הצה"לית כדי להצדיק טעות בהבנת המקרא שלו.

3. חיים יבין, אשר בדבריו כיו"ר ועדת הפרס פראט לסיקור סביבתי בתקשורת ביום 31.3 אמר, בין היתר, ש"הממשלה בראשות בנימין נתניהו [...] מזכירה לנו בצורה נוקבת כמה אנחנו זקוקים לטיפול אקולוגי. הממשלה הזאת היא רעש, זיהום ומחלוקת...הממשלה הזאת היא השתקפות של המאבק על איכות חיינו. האופוזיציה לה היא ההשתקפות של ההגנה על האקולוגיה שלנו. המצב קריטי למדי, האוויר המחניק, הים המזדהם והיבשה המתכסה... ". ורק לחשוב שהייתי כותב משהו כגון "התקשורת הישראלית האלקטרונית ברובה מזהמת את הערך המוסרי והאתי שבמקצוע העיתונאות.

4. מהקרה האקדמית של ד"ר איילת כהן שהוצג בכנס ה-13 של האגודה לתקשורת שבמכלל קרית אונו. במחקר, היא מדברת על התמודדות התקשורת עם הצורך (?) להתייחס אל אנשי החמאס כגורמים מדיניים ולא רק כחברים בארגון טרור.

תמה ולא נשלמה.

חג כשר ושמח.

ישראל מידד

ממש שיכורים אלה מ"שלום עכשיו" - קמפיין חדש

מצאתי כאן את הטי-שירט החדש המופץ בידי תנועת "שלום עכשיו" לקמפיין שלהם של "ירושלים, שתי בירות לשני עמים":




וחשבתי שהדבר מוכר לי:

כן!

בירה גודלסטאר:



ממש שיכורים אלה.

4.16.2009

הטור מיקרוסקופ ב"בשבע" גליון 337 מיום 2.4.09

תחי הצנזורה/ ישראל מידד

בהזדמנות קודמת, הדגשתי בטור זה שכוחה של התקשורת נמדד לא רק במה שהיא מפרסמת אלא, לעתים קרובות, במה שהיא אינה מפרסמת. זה קורה בדיווחים ובתחקירים בנושאים בטחוניים, חברתיים וכלכליים שצרכני התקשורת, מחוסרי הידע והעובדות, מוצאים את עצמם נפגעים ברכושם, בכספם ובביטחונם. ולפעמים, הדמוקרטיה הישראלית יוצאת פגומה כי הבוחרים פשוט אינם יודעים מספיק שהתקשורת נמנעת מלפרסם משיקולים זרים.

לשם כך, בין השאר, יש בעיתונים מדור "מכתבים למערכת" המאפשר לקוראים להגיב, לתקן ולהביע את דעתם. אבל גם במדור זה, מסתבר, יש צנזורה. להלן נוסח מכתבי (בקיצורים קלים) שהתפרסם בעיתון 'הארץ' ביום ששי שעבר בתגובה לטורו של תום שגב:

"בהתייחסותו למסיבת העיתונאים... על ממצאי חקירתו את רציחת אלכסנדר רובוביץ בידי (הקצין הבריטי) רוי פראן ב-1947 כאשר הוא רצץ באבן את גולגולתו של הצעיר בן ה-16 שהיה חבר בלח"י, קובע שגב ש'השוואות היסטוריות הן עניין מסוכן", ומציין ש"הקריירה של רוי פאראן מזכירה כמובן את זו של חבר הכנסת לשעבר, אהוד יתום (ליכוד), מפרשת קו 300... גם הוא הרג את הטרוריסט שלו באמצעות אבן'.

אכן, השוואות היסטוריות הן מסוכנות. אליבא דשגב ניתן להשוות בין צעיר לא-חמוש הנושא כרוזים ומצד שני צעיר חמוש אשר חטף אוטובוס, החזיק בני ערובה שעות רבות תחת איום הריגה ואולי גם יודע אם יש מטענים באוטובוס. אכן, השוואה מסוכנת".

אלא שעורך המכתבים ב'הארץ', עיתון שדווקא הנאבק בעקשנות כנגד הצנזורה הצבאית, צינזר את הפסקה הבאה:

"אבל אם שגב מחפש השוואות מסוכנות נוספות, הייתי מציע לו לבחון את הקשר, אם קיים, בין פעולותיו של יצחק רבין על חוף פרישמן ב-22 ביוני 1948 עת פיקד על אנשי פלמ"ח אשר ירו למוות בלמעלה מעשרה יהודים בפרשת אלטלנה לבין פעולות חניכי המכינה הצבאית ע"ש יצחק רבין אשר לטענתם, הם ירו למוות, לכאורה, באזרחים בעזה ב-2009 במסגרת מבצע "עופרת יצוקה".