11.04.2014

הרשימה של אורי משגב שהוסרה


המרכז להנצחת ראש הממשלה המנוח יארח הערב כנס חגיגי של מטורללי האגן הקדוש. אסופת הפירומאנים הזו ממשיכה במאמציה להבעיר את המזרח התיכון, וחודרת לקונצנזוס. בין הנואמים סגני שרים, ראשי ועדות, ח"כים, וגם אורח כבוד מפתיע: מנכ"ל תנועת המרכז "אם תרצו"

אורי משגב
29.10.2014
  

המרכז להנצחת מנחם בגין מתוקצב על פי חוק מכספי מדינה, ונועד לשמש אכסניה ציבורית ומחקרית לעיסוק במורשתו של ראש הממשלה המנוח. מטבע הדברים, חלק מפעילותו של המרכז עוסק בנושאים בעלי אוריינטציה פוליטית לגוש שהדביק לעצמו את הכינוי "המחנה הלאומי". זה הגיוני. בגין היה ראש הממשלה הראשון מטעם הימין הישראלי (אם כי השקפותיו בנוגע לדמוקרטיה, ליברליזם, מערכת המשפט וזכויות הפרט היו מתייגות אותו כיום, בדיוק כמו את מורו ורבו ז'בוטינסקי, כשמאלן בזוי ויפה נפש בעיני רוב מוחלט במחנה).


אלא שהכנס שמתקיים הערב ברוב טקס והדר במרכז בגין כבר מותח את גבולות הסבירות לקצה. תחת הכותרת "ישראל חוזרת להר הבית" עתידים להתכנס שם מבחר ממטורללי הימין המתנחלי, כדי לדון יחד בתוכניות האופרטיביות לכיבוש המתחם, הצתת אינתיפאדה שלישית והטבעת האזור בדם, אש ותמרות עשן במסגרת מלחמת גוג ומגוג. אין לי ספק שבגין היה מתהפך בקברו לו היה יודע מה צפויה לארח היום האכסניה הנושאת את שמו ומורשתו. הרי במהלך כהונתו כראש ממשלה רקמו חברי המחתרת היהודית פיגוע תופת שהיה אמור לפוצץ את כיפת הסלע ומסגד אל אקצה; הם נלכדו רק בימי יורשו, יצחק שמיר.


חשוב להבין שזו בדיוק תוכנית האב שמסתתרת מאחורי כל המילים היפות והתנועות השונות והמשונות שעוסקות בחזרה היהודית להר הבית. הם מדברים על "זכות התפילה" ו"חידוש הקרבת הקורבנות" - אבל המטרה האמיתית היא סילוק הנוכחות המוסלמית מהמתחם והסרת כיפת הסלע כדי לבנות את בית המקדש השלישי. יש אינספור ציטוטים של מנהיגים ופעילים מרכזיים בגופים שעוסקים במרץ בטירוף הפונדמנטאליסטי הזה. אביב טטרסקי, תחקירן יעיל של עמותת "עיר עמים", עוקב אחריהם באדיקות. הוא ופעילים אחרים בעמותות כמו "עיר עמים", או הארכיאולוגים מעמותת "עמק שווה", משקיעים מאמץ סיזיפי בהתרעות חוזרות ונשנות על הפוטנציאל הנפיץ שמטפחות במתכוון תנועות הימין בעיר העתיקה ובמזרח ירושלים. לא מקשיבים להם די הצורך, ובינתיים מה שהיה פעם נחלת שוליים קיצונים וסהרוריים בימין המשיחי - הולך ומתקבע כחלק מהקונצנזוס. וזאת על אף שהלכתית אסור בכלל ליהודים לעלות להר הבית, ומדינית-ביטחונית מדובר כמובן באסון ודאי. אלא שבניגוד לעיסוק הציבורי-תקשורתי במתנחלי סילואן ובתוכניות הבנייה הממשלתיות מעבר לקו הירוק, במקרה של נאמני (מלחמת) הר הבית שוררות שתיקה והתעלמות.


כדי להבין לאיזה תהום הידרדרנו, מספיק להעיף מבט ברשימת הנואמים המתוכננת לכינוס החגיגי הערב. תפתח אותו חברת הכנסת מירי רגב, יו"ר ועדת הפנים, שבמהלך כהונתה כינסה כבר 15(!) ישיבות ועדה לדיון בענייני הר הבית וזכות העלייה היהודית אליו. לשם השוואה, בעניין מבקשי המקלט האפריקאים ומצוקת תושבי דרום תל אביב עסקה הוועדה של רגב רק 5 פעמים. בדיונים הללו מרבים ח"כים מהימין לתקוף קציני משטרה בכירים שרגב מזמנת אחת לחודש, ולהציגם כ"רופסים" ו"אחראים לרצח הבא". קציני המשטרה מנסים עד כה לעמוד בפרץ. ח"כים משמאל, לעומת זאת, כבר נמנעים מלהגיע לדיונים, במסגרת הפקרה טוטאלית של הזירה והמאבק.


אחרי רגב יעלו ויבואו דוקטור חגי בן ארצי, אחיה של רעיית ראש הממשלה. הרב נחום אליעזר רבינוביץ', ראש ישיבת ההסדר במעלה אדומים, שנחקר אחרי רצח רבין בחשד להטלת "דין מוסר". סגנית שר התחבורה ציפי חוטובלי. סגן יו"ר הכנסת משה פייגלין, שמרבה לדבר על "כיבוש הר הבית". יהודה גליק, פעיל מרכזי ופרובקטור מוכר וידוע בענייני המתחם. ויש גם אורח מרכזי ומפתיע, שהגעתו שימחה מאוד את גליק וחבריו: מתן פלג, מנכ"ל תנועת "אם תרצו" ומחבר הספר "בין רישיקש להר הבית". כן-כן, אותה "אם תרצו" שבעבר התעקשה על הגדרתה כ"תנועת מרכז", ניהלה בנושא תיוגה עימותים משפטיים עם עורכים בוויקיפדיה, ורק השבוע נחשף ב"הארץ" שקיבלה תרומה נכבדה לפעילותה מהזרוע להתיישבות בלתי חוקית של מועצת יש"ע. גם סגן השר לענייני דתות, הרב אלי בן- דהן, הוזמן לקחת חלק; לא ברור אם יקבל מנתניהו אישור להשתתף. בן דהן כבר הגיש לממשלה הצעת חוק להסדרת עלייתם של יהודים להר הבית. ההצעה טרם נדונה, אבל סגן השר שב ומזכיר אותה מדי פעם.


האם הכנס הזה הוא רק סימפטום לטירוף המערכות שאליו מנסה הימין המתנחלי לגרור את מדינת ישראל? לא בטוח. הנתונים מראים שהלחץ הבלתי פוסק של ח"כים ושרים (למשל אורי אריאל, שעלה השנה להר הבית לביקור קולני ומתוקשר) עושה את שלו. במקביל לשל הניסיונות להבעיר את מזרח העיר ואת האגן הקדוש, המגבלות על פלסטינים בהר הבית הולכות וגוברות. ב-2012 נמנו רק 3 ימים שבהם נמנעה כניסת מתפללים פלסטינים להר הבית. ב-2013 היו 8 ימים כאלה. ב-2014 נספרו כבר 30. רק בשלושת החודשים האחרונים נמנעה כניסת גברים פלסטינים בכמעט ממחצית ימי השישי, כולל כאלו במהלך הרמאדן. התוצאה הברורה מאליה: עלייה במתיחות ובעימותים כוחניים. חלק מהם פרצו אחרי שפלסטינים התארגנו למנוע בצורה אלימה עלייה של יהודים להר הבית, ויידו אבנים על כוחות הביטחון. המשטרה הגיבה באיפוק כדי למנוע התלקחות. לא ברור עד מתי האיפוק הזה יחזיק מעמד. נתניהו, כהרגלו, שותק ומגלה חוסר מנהיגות. על הרקע הזה תתכנס הערב במרכז בגין אסופת הפירומנים ותתכנן את מהלכיה הבאים. ושמישהו ינסה לעצור אותם.

^

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית