3.02.2008

ששון ושמחה

עוד ששון הציבה בדוח שלה כמה קריטריונים שלפיהם החליטה איזה ישוב נקרא ישוב חוקי. במועצה האזורית גוש עציון החליטו "להרים את הכפפה", ובמשך חודש תמים בדקו על-פי הקריטריונים האלה 200 קיבוצים ומושבים בתחומי הקו הירוק.

הממצאים הפתיעו אפילו אותם. 100% מהישובים שנבדקו הוקמו ללא אישורים ואושרו רק לאחר תקופות ארוכות. לדוגמא, קיבוץ נגבה עלה על הקרקע ב-1938 והתקיים ללא אישורים כמעט חמישים שנה! קיבוץ שדה נחום שנוסד ב-1939 - שישים שנה. גם ישובים שנוסדו בשנות ה-50 קיבלו אישורים עשרות שנים אחרי הקמתם, כמו קיבוץ ברעם או מושב שדי תרומות ליד בית שאן, שרק לפני שבע שנים הפך ממאחז לא חוקי לישוב מאושר. ואם תאמרו בקום המדינה היה בלגן, הרי שמהמחקר עולה שאפילו בשנות ה-80, כאשר המדינה לכל הדעות היתה מסודרת, הוקמו ישובים ללא האישורים הנדרשים, דוגמת המצפים בגליל, וגם כוכב יאיר שבו התגורר ראש הממשלה לשעבר ושר הביטחון אהוד ברק.

"לפי טליה ששון 100% מהישובים הללו הוקמו באופן בלתי חוקי והמדינה השקיעה בהם עשרות שנים והקצתה קרקעות, וכל זה בניגוד לחוק!" אמר יו"ר המועצה שאול גולדשטיין, והוסיף: "זו שיטת הבנייה הישראלית, קודם בונים אח"כ מאשרים, אז מה אתם רוצים מאיתנו? אם החלטתם לשנות את הכללים לפחות תודיעו לנו, ולא תאכפו רק עלינו. זו אכיפת חוק סלקטיבית".

"בישיבה הבאה אני מביא פרופסור להיסטוריה", מלמל ח"כ וילן, "הם משכתבים כאן את העבר".

אם לא די בזה שלפו אנשי מוא"ז גוש עציון מסמכים חתומים על-ידי משרד הביטחון המציינים במפורש כי 35 מאחזים אושרו ע"י הדרג המדיני, 35 הופנו להליכי תכנון ו-6 עומדים בפני בג"צ, ומתוך מאה מאחזים רק 24 מיועדים לפינוי, נתונים הפוכים מדוח ששון. הסתבר גם כי בחלק מהמאחזים משרד השיכון בכבודו ובעצמו בנה ושיווק יחידות דיור.

עו"ד ששון, שישבה כל העת בפנים מורכנות, פנתה במפתיע אל השר רמון ואמרה לו כשהיא מתייחסת להצעות להכשיר את המאחזים שהוכנו על-ידי משרד המשפטים והובאו לוועדת רמון: "אני הייתי שמחה שוועדת רמון לא תעשה כלום. עדיף שהמצב ישאר כפי שהוא". כדאי שמישהו יזכיר לעו"ד ששון שאין בסמכותה להגיד לרשות המבצעת מה להחליט. חוץ מזה, אם לדעתה הדוח שחיברה הוא משפטי וחף מנגיעה פוליטית כדבריה, אז מדוע היא מעדיפה שתהליך הכשרת המאחזים יעצר? מדוע היא מתנגדת שדברים יעשו באופן חוקי על-ידי מי שהוסמך לכך בחוק?

לקראת סוף הדיון, ראה ח"כ וילן שהכותרות והראיונות התפוגגו בעשן, ומשום כך הודיע כי הוא מושך את ההצעה. אבל יו"ר הוועדה ח"כ אורלב לא נולד אתמול, ומיד העלה הצעה במקומה שהוועדה תצביע נגד כפית חוק סלקטיבית. ההצעה אושרה. כך הסתיימה ישיבה שתחילתה בבירור מדוע לא עוקרים מאחזים, להחלטת כנסת נגד אכיפה סלקטיבית של חוק על ישובים ישראלים ביו"ש לעומת ישובים אחרים.


מקור

תוויות: ,

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית