9.08.2011

הטור שלי במדור "מיקרוסקופ" שב"בשבע" גליון 459 מיום 8.9.2011


לצערנו, הקשר בין שם היישוב מגרון לבין המילה "הרס" נקבע וגם בלתי-נמנע בעקבות שתי החלטות, זו של שר הביטחון וזו של משכימת-הקום נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש. אלא שגם התקשורת עסקה בהרס. הדיווח באתר 'הארץ' ביום ב' כלל אזכורים של שני הארגונים שהיו מעורבים בתהליכים המשפטיים. אך בעוד הארגון 'רגבים' הוגדר כ"תנועת הימין", הארגון השני השייך לשמאל הקיצוני הופיע בצורה הפשטנית ביותר: "תנועת 'יש דין'". לקורא באתר העיתון באנגלית, ההבדל בתיאור שני הארגונים, אחד פוליטי והשני 'פרווה', היה בולט עוד יותר.

'הארץ' המשיך עם הסיפור ודיווח על אירוע של הצתה, לכאורה, של מסגד בכפר הערבי קוצרה (ולפי מקורות שלי, כדאי שייבדק טיעון של פעילות זרים באזור וחשד לפרובוקציה). אבל כבר בכותרת חרץ העיתון את הדין ללא ראיות וללא משפט, כשפרסם כותרת זו: "מתנחלים הציתו מסגד בכפר ליד שכם". מילא שלעיתון אין אתיקה עיתונאית מקצועית, אבל גם כללי הצדק הדמוקרטי אינם מקובלים עליו?

אתר החדשות 'וואלה!' בחר אף הוא לשחק בכותרת מוטה. כבר ב- 9:12 בבוקר יום שני, קוראי האתר התוודעו להצהרתו של חבר הכנסת איתן כבל (העבודה), שהגיב לשריפת המסגד. אמנם גם הוא 'ידע' שהדבר בוצע בידי "מתנחלים". כבל הכריז ש"יש לגנות בחריפות את המתפרעים במגרון, ובמיוחד את הפושעים ששרפו את המסגד בכפר סמוך...". כבל טועה, והכפר אינו כל-כך סמוך (הוא נמצא צפון-מזרחית לשילה, מרחק של לפחות 20 קילומטר ממגרון, אם לא יותר), אולם הוא ציין, לפי הבנתי, שתי קבוצות שונות של אנשים. אבל בשביל 'וואלה!' זה לא היה מספיק טוב, ועורך קבע שהכותרת תיכתב כך: "ח"כ: מגנה בחריפות הפושעים ממגרון ששרפו מסגד". לשון זו איננה סתם שיבוש מקרי. יש כאן כוונת זדון, כוונה הרסנית. כדי להיות בטוח, יצרתי קשר טלפוני עם דניאל, הדובר של ח"כ כבל, ושאלתי אותו אודות הניסוח המדויק. הוא אישר לי שכבל הבחין בין שני המקרים. ב'וואלה!' לא מספיק לדווח על חדשות, צריך גם ליצור אותן.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית