12.26.2008

הטור שלי במדור "מיקרוסקופ" של בשבע 323

תקשורת "היסטורית"/ ישראל מידד

יש עיתונאים אשר שואפים לשנות את העולם ע"י כנסיה לפוליטיקה. ויש עיתונאים, ותום שגב של "הארץ" הוא אחד מהם, אשר כבר משנים את העולם, לא בהווה ולעתיד לבוא, אלא דווקא באמצעות העבר.

לשגב טור קבוע בימי שישי בעיתונו שמכונה 'שיעור בהיסטוריה'. לפני שבועיים הוא ציין שלאחר שכוחותיו של הגנרל אלנבי נכנסו לטבריה בספטמבר 1918, עיר זו היתה "הנקודה האחרונה במאמץ ממושך לכבוש את ארץ ישראל מידי הטורקים. למחרת המשיכו לדמשק". אלא שטענה זו אינה נכונה.

על פי הדו"ח הרשמי של אלנבי שפורסם בקהיר ב-1919, מטהו של אלנבי לא הבדיל בין עבר-ירדן מזרחה לבין עבר-הירדן המערבי וצבאו לחם על שני גדותיו של הירדן בו-זמנית. כך למשל תקף כוח פרשים שלו את הטורקים הנסוגים ליד בית-שאן משני צדי הנהר. ב- 25.9, רבת-עמון נכבשה בצהרים, טבריה נפלה בפני הבריטים אחר-הצהריים בעוד באותו בוקר נכבשה א-סלט. דמשק נכבשה ב- 1.10 וכעבור יומיים יצאו הבריטים מחיפה לכיבוש ביירות.

אלא שלשגב יש מטרה מוסווית והוא פועל כדי לשכתב את ההיסטוריה לסמן גבולות שלא היו. הגולן, חבל ארץ-ישראלי לכל דבר שנחשפו בו מבצר גמלא ובתי כנסת, ארץ שאודותיה חז"ל אמרו שכל הקונה בית בגולן כקונה בית בפרוור ירושלים, היה צריך להיות חלק מארץ-ישראל המנדטורית על פי המפות שצורפו להחלטת חבר הלאומים ביולי 1922. ואולם, הבריטים מסרו את הגולן לצרפתים ובתמורה, קיבלו את העיר מוסול בעיראק, בעסקת "שטחים למען נפט". נשגב ממני איך שגב עושה חיל כ"היסטוריון" כאשר הוא כותב כך אבל ברור לי מדוע הוא כוכב של "הארץ".

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית