12.19.2008

מכתב למערכת שעיתון "הארץ" לא ראה לנכון לפרסם / מעודכן!!!

תום שגב טועה כשהוא כותב בטור שלו, "שיעור בהיסטוריה" על "זכרונות אדלינה מטבריה" (12.12.08), שלאחר שכוחותיו של הגנרל אלנבי נכנסו לטבריה ב- 25 בספטמבר 1918 עיר זו היתה "הנקודה האחרונה במאמץ ממושך לכבוש את ארץ ישראל מידי הטורקים. למחרת המשיכו לדמשק".

על פי הדו"ח הרשמי של אלנבי שקראתי שוב, ואשר פורסם בקהיר ב- 1919 תחת הכותרת המתורגמת "ההתקדמות של הכוח המשלוח המצרי", לא היתה שום חלוקה בין עבר ירדן המערבי לעבר הירדן המזרחי במסגרת הלחימה הבריטית. למשל, ב- 23.9, כוח של גדוד הפרשים ה- 11 תקפה טורקים נסוגים ליד בית-שאן משני צדי נהר הירדן. רבת-עמון נכבשה בצהרים של 25.9, ובאחר-הצהריים של אותו היום טבריה נפלה בפני הבריטים בעוד שבאותו בוקר כבר נכבשה א-סלט. דמשק נכבשה בבוקרו של 1.10 וכעבור יומיים, ב- 3.10, יצאה החטיבה השביעית מחיפה לעבר צור והגיעה לביירות ב- 8.10.

אך, בנוסף להיבט הצבאי שראה את המערכה ללא גבולות, בעוד ששגב, במבט אנכרוניסטי לאחור, משתדל לשים גבולות איפה שהם לא היו, הרי יש גם את ההיבט המדיני-גיאוגרפי. את הגולן, חבל ארץ-ישראלי לכל דבר שיש בו מבצר גמלא ובתי כנסת, ארץ שנתחייבו תושביה בתרומות ומעשרות (ראה רמב"ם, הלכות תרומות, א:ג), ארץ שחז"ל אמרו (גיטין, ח:ב) שכל הקונה בית בגולן הוא כקונה בית בפרוור ירושלים, אמורה הייתה להיות חלק מארץ-ישראל המנדטורית על פי המפות שצורפו להחלטת חבר הלאומים של 24 ביולי 1922. ואולם, הבריטים מסרו את הגולן ב- 1923 לצרפתים ובתמורה, קיבלו את העיר מוסול בעיראק, במין "שטחים למען נפט".



===================================

הוא כן התפרסם!

ביום 26.12.08


גבולות שלא היו

בתגובה על על "זיכרונות אדלינה מטבריה", "שיעור היסטוריה" מאת תום שגב ("הארץ", 12.12)

תום שגב טועה כשהוא כותב שלאחר שכוחותיו של הגנרל אלנבי נכנסו לטבריה ב-25 בספטמבר 1918 היתה עיר זו "הנקודה האחרונה במאמץ ממושך לכבוש את ארץ ישראל מידי הטורקים. למחרת המשיכו לדמשק".

על פי הדו"ח הרשמי של אלנבי, אשר פורסם בקהיר ב-1919 תחת הכותרת "ההתקדמות של כוח המשלוח המצרי", בלחימה הבריטית לא היתה חלוקה בין עבר הירדן המערבי לעבר הירדן המזרחי. הבריטים ראו את המערכה ללא גבולות, בעוד שגב, במבט לאחור, שם גבולות במקום שלא היו בכלל.

כמו כן, הגולן היה אמור להיות חלק מארץ ישראל המנדטורית על פי המפות שצורפו להחלטת חבר הלאומים מ-24 ביולי 1922. אבל הבריטים מסרו את הגולן לצרפתים ב-1923 ובתמורה קיבלו את העיר מוסול בעיראק, במעין הסדר של "שטחים תמורת נפט".

ישראל מידד

שילה

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית