12.09.2009

איפה ואיפה בנשים

צעירה שהתפללה בהר הבית עוכבה לחקירה

המשטרה עצרה הבוקר (ד') במתחם הר הבית בחורה צעירה, שהחליטה לעלות לאתר הקדושיום לפני חתונתה כשהיא מלווה באביה ואחיה, רק מפני שהזיזה את שפתיה בתפילה - כך
טענו בני משפחתה של הצעירה. במשטרה הודו כי עיכבו את הצעירה לחקירה, אולם אמרו כי
טרם החליטו האם לעצור אותה או לשחררה לביתה.

אלי קירשבראום, אחיה של הכלה המיועדת אשר עובד כמדריך טיולים להר הבית, סיפר כי אחותו ביקשה שילווה אותה לביקורה הראשון במקום. אמנם בנות לא נשואות לא אמורות לעלות להר הבית, אך מאחר ומחר מתקיימת חתונתה, וכיוון שהיא טבלה במקווה, הדבר מותר לה מבחינה הלכתית.

"זה מאוד ריגש אותה לעלות לראשונה להר הבית", סיפר קירשנבאום. "היא חששה לא לעשות זאת על פי הנהלים ולכן ביקשה שנדריך אותה. התחלנו את הסיור כמו כל סיור שאני מעניק לקבוצות היהודית שמגיעותם לכאן. עברנו, אני היא ואבי, דרך הממצאים מתקופת בית שני, ולקראת סוף הסיור נעמדנו שלושתנו באיזור הצפוני של ההר, משם אפשר לראות את כיפת הזהב והשלשלת, ודיברנו בינינו".

לדברי קירשנבאום, בשלב זה ניגש אליהם השוטר וטען בפני האב כי הוא מלמל תפילה, דבר אשר
אסור ברחבה. "ניסיתי להגיד לו שזה לא קרה והשוטר אף שחרר אותנו באזהרה שלא נעשה זאת
שוב. המשכנו לעמוד שם. אחותי הייתה בהלם מרוב התרגשות מהמעמד. הפה שלה אפילו לא היה
פתוח, כשפתאום חזר השוטר ואמר, 'גם את התפללת, בואו איתי', ולקח אותנו למעצר".

קירשבנאום, אותו מכירים השוטרים כמדריך באתר, שוחרר, אולם אחותו ואביו נלקחו לתחנת המשטרה. "אני לא יודע מה קורה", הוא אמר הבוקר. "אני מדריך בהר הבית כבר למעלה משנתיים, ומעולם לא נתקלתי בדבר כזה. לא ייתכן שהפה שלה היה סגור ועוצרים אותה על תפילה, כשאני ואבי דיברנו וגם אותו עצרו על תפילה".

לדבריו, "גם אם התפילה כן התרחשה, זה שערורייה ששוטרים עוצרים יהודים שמתפללים בהר הבית. אין שום סיבה לא להתיר ליהודים להתפלל במקום הכי קדוש בישראל, אבל לעצור בחורה יום לפני חתונה, אחרי שעמדה ולא עשתה כלום, זו בושה".

מהמשטרה אישרו כי לקחו את הצעירה לתחנת המשטרה ואמרו שהשניים, הבת והאב, התפללו בהר הבית בניגוד לחוק ולהחלטת הממשלה ולכן עוכבו לחקירה. עוד נמסר מן המשטרה כי רק בהמשך יוחלט האם לעצור אותם או לשחררם.

יו"ר הארגון למען זכויות אדם בהר הבית, יהודה גליק, התייחס אף הוא לאירוע וגינה את המשטרה על פגיעה חמורה בזכויות אדם, בשבוע זכויות האדם הבינלאומי. גליק קרא לציבור היהודי לבוא ולבקר בהר הבית לרגל חג החנוכה הקרב.



וזוכרים זאת שהתעטפה בטלית ונשאה ספר תורה מקרב נשות הכותל?

הנה:

ב- 18 בנובמבר

שוב מהומות בכותל, הפעם של מתפללים יהודים נגד מתפללות. כמה עשרות נשים המשתייכות לארגון נשות הכותל, תנועה של יהדות רפורמית, הגיעו הבוקר לכותל והחלו להתפלל. לאחר שאחת הנשים התעטפה בטלית נפתחו במקום מהומות והמתפללת נעצרה.

ענת הופמן יו"ר נשות הכותל, סיפרה כי קבוצת המתפללים והמתפללות נכנסה לרחבת הכותל בשעה 06:00 בבוקר. "הגענו למחיצת הנשים בכותל המערבי והתפללנו ללא הפרעה", היא הסבירה. "משהגענו לקריאת התורה, שמה העצורה על עצמה טלית והחזיקה את ספר התורה".

לדבריה, "בהתחלה הותקפנו מילולית על ידי נשות קרן הכותל, שאמרו לנו להפסיק להתפלל מייד, אבל ידענו שאין להן זכות חוקית והמשכנו בשלנו, אלא שאז הן הזמינו משטרה".

היא המשיכה וציינה הן הסבירו לשוטר שהגיע כי הן עוזבות את המקום מרצונן, אולם הוא לא הסכים. "הוא לקח אחת מאיתנו בוכה ורועדת לתחנת המשטרה", ציינה הופמן וסיפרה כי מדובר בסטודנטית הלומדת רפואה מאוניברסיטת בן גוריון. "היא קמה בארבע בבוקר בשביל להספיק את התפילה".

בניגוד לטענות השונות, היא הסבירה כי הנשים לא פתחו את הספר, "רק החזקנו אותו", הדגישה.

המשטרה: התעטפות בטלית גרמה להתלהמות
"זאת בושה וחרפה שפעם ראשונה אישה נעצרת על תפילה בכותל", סיכמה הופמן. "למה לגברים בצד אחד של המחיצה מותר להחזיק בספר ולנו אסור? זה כל כך מטריד שזה הפך לעברה פלילית בישראל לאישה לעשות מה שלכל גבר מותר בכל ראש חודש".

עשרות הנשים התקהלו מחוץ לתחנת המשטרה בהמתנה לשחרור העצורה. "אנחנו

42 נשים שעומדות מחוץ לתחנת המשטרה ומחכות שיוציאו אותה", אמרה.

מהמשטרה נמסר כי השוטרים עיכבו לחקירה אישה מארגון נשות הכותל, לאחר שבמהלך התפילה התעטפה בטלית, וזאת בניגוד להחלטת בית משפט. הם ציינו כי ה"התעטפות בטלית גרמה להתלהמות במקום. השוטרים הרגיעו את המצב ועיכבו אותה לחקירה".


רב הכותל: גופים מנסים לפגוע בכותל לצורך אינטרסים פוליטיים
גורמים דתיים זעמו הבוקר על האירוע מאחר שלטענתם סוגיית תפילת הנשים נדונה בעבר ואף הגיעה לבג"ץ. בית המשפט קבע בשעתו כי נשים תוכלנה לקרוא בתורה אך לא ברחבת הכותל, אלא צפונה יותר, סמוך לקשת רובינזון. לדברי הגורמים הדתיים ההתנהגות של נשות הכותל היוותה למעשה פרובוקציה זולה שנועדה ליצור כותרות בתקשורת.

רב הכותל שמואל רבינוביץ אמר בתגובה למתרחש: "מדובר במעשה פרובוקטיבי להפוך את הכותל לאדמת מריבה ומחלוקת בניגוד להחלטת בג"ץ. אין ערך לתפילה מכל סוג שהוא שמביאה מדון ומריבה, חילול שם שמיים וחילול קדושת הכותל המערבי".

הוא המשיך ואמר כי "מדובר במעשה הפגנתי, ואני מצטער על כך שלאחרונה גופים שונים מנסים לפגוע בכותל המערבי לצורך אינטרסים פוליטיים. הכותל היה מחוץ למגרש זה ובואו נניח לו שיישאר כך גם בעתיד".

הרב גלעד קריב מנכ"ל התנועה הרפורמית מסר: "מליוני נשים בעולם היהודי נהנות מהזכות להתעטף בטלית וליטול חלק שווה בתפילת הציבור. דווקא במדינת היהודים ובמקום הקדוש ביותר לעם היהודי נשלחות שוטרות לעצור אישה המבקשת להתפלל על פי צו מצפונה ואמונתה. זוהי בושה גדולה למשטרת ישראל ולמדינה".

תוויות:

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית