6.02.2011

הטור שלי במדור "מיקרסקופ" ב"בשבע" גליון 445 מיום 2.6.2011


השתתפתי השבוע בישיבת ועדת החינוך של הכנסת בעניין סיום כהונתו של יצחק טוניק, מפקד תחנת גלי צה"ל. הוועדה קבעה כי החלטת שר הביטחון אהוד ברק להעביר את טוניק מתפקידו היתה "לקויה ובלתי תקינה", אך איני בטוח שבכך תינצל משרתו של טוניק. אם עד לרגע זה לא הוגשה עתירה לבג"ץ בנושא, כנראה שמבחינה משפטית העניין חסר סיכוי. מה שכן היה ברור, מדברי יצחק לבני, לשעבר מפקד התחנה, שכבר 40 שנה גל"צ חיה ב'עמימות': צבאית ואזרחית, ציבורית ומסחרית. מה שברור הוא שהגיע הזמן לשים קץ למצב המאפשר לתחנה תמרוני התחמקות מהחוק ומחובות האתיקה העיתונאית. מדוע אין נציב תלונות בתחנה שאינו בעצמו שדר או מגיש? מדוע רשות השידור איננה מפעילה את סמכותה, המוקנית לה עפ"י החוק, לפקח על התכנים הלא-צבאיים המשודרים בגל"צ?

אבל הבעיה היא יותר עמוקה. הדבר ברור משתי רשימות. רשימה אחת היא של החותמים על המכתב שהופנה לברק מעובדי התחנה. מופיעים שם כ-20 שמות, כולם אזרחים עובדי צה"ל. הם אלה אשר נותנים את הטון בתחנה, והטון הוא לא ימין, גם לא מרכז.

הרשימה השנייה מופיעה במסמך של מרכז מחקר ומידע של הכנסת, הנושא את הכותרת: "תחנת גלי צה”ל - היבטים שונים של פעילותה". מה שעולה ממנה הוא שגלי צה"ל איננה בעצם תחנה צבאית. מתוך 64 תכניות בלוח השידורים, רק 5 תכניות הן בעלות אופי צבאי מובהק. תוכניות האקטואליה מהוות 37 אחוז של לוח השידורים, והן הדומיננטיות והמשפיעות על דעת הקהל, גם בגלל ה'סלבס' המגישים אותן וגם בגלל זמן השידור. ועוד עובדה: מתוך 150 תלונות שהוגשו על חוסר איזון פוליטי, 50 אחוז נמצאו מוצדקות. זה נתון מדהים של כישלון היקפי בתחנה.

ח"כ דני דנון הכריז ש"שר הביטחון יצר אפקט מקפיא ולא רק מצנן" בפיטורי טוניק. אבל לדעתי גלי צה"ל במתכונתה דהיום היא שמקפיאה את השיח הציבורי ומדכאת את רוח הלאומיות הישראלית. גם זה צריך לעמוד על סדר יומה של ועדת החינוך.

 


0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית