8.10.2011

ט"ו באב בחאן לבונה

"לילות שומרון"

סיורי ערב והרצאות באתרים ייחודיים בשומרון

בערבי הקיץ, נצא בין הערביים לאתרים מרתקים, המספרים סיפור מיוחד הקשור לתקופת השנה. נערוך סיור בסביבות האתר, ולעת ערב נתכנס באתר קדום, להרצאה על המקום בו אנו נמצאים.

"ט"ו באב - מהו סודו של החג שנשתכח?"

לקראת ט"ו באב, בעקבות כרמי שילה וחג מרתק שהתרחש בנופי עמק לבונה

יום חמישי י"א אב 11/8

מדריך- נתנאל אלינסון

על המקום- ההרצאה מתקיימת ב"חאן לבונה"- חאן עתיק יומין, למרגלות המעלה הקדום. החאן יושב בשולי עמק לבונה, מוקף בוסתנים, ולצידו מפכה מעיין קטן. בחאן וסביבתו התרחש חג הבנות שבשילה (שופטים כא), וסיפורו של "פסל מיכה" (שופטים יט).

על ההרצאה- "וַיֹּאמְרוּ הִנֵּה חַג ה' בְּשִׁלוֹ מִיָּמִים יָמִימָה... וַיְצַוֻּ אֶת בְּנֵי בִנְיָמִן לֵאמֹר לְכוּ וַאֲרַבְתֶּם בַּכְּרָמִים. וּרְאִיתֶם וְהִנֵּה אִם יֵצְאוּ בְנוֹת שִׁילוֹ לָחוּל בַּמְּחֹלוֹת וִיצָאתֶם מִן הַכְּרָמִים וַחֲטַפְתֶּם לָכֶם אִישׁ אִשְׁתּוֹ מִבְּנוֹת שִׁילוֹ וַהֲלַכְתֶּם אֶרֶץ בִּנְיָמִן"...

החג המפורסם בו יצאו בנות שילה לחול בכרמים, מוזכר לראשונה בסוף הסיפור הטראגי של פילגש בגבעה. אולם חג זה, לא הומצא בסיפור זה, אלא כבר היה- "מימים ימימה"... נהוג במשך שנים בעם ישראל. נצא למקום בו התרחש החג, בעמק לבונה, וננסה להבין את הרקע להיווצרותו של חג זה, ואת הקשר המיוחד שלו לשבט אפריים. נראה, שבתקופה שישב עם ישראל בארצו, ועיבד את אדמתו, לחג זה הייתה חשיבות רבה והוא היה כעין "רגל רביעי"- בו עלו לרגל. מה הקשר לכרמים? מדוע חג זה נתייחד לבנות? מה הקשר לתפילת חנה ולעלי שחושב אותה לשיכורה?- ננסה לענות על השאלות בסיור ובהרצאה.

לו"ז

18:00 מפגש בשער היישוב עלי (השער התחתון).
18:15- יציאה לסיור- חורבת אל עוף- חורבה קסומה שישבה על "המסילה"- דרך האבות הקדומה, ותצפית אל נופי עמק לבונה.
19:30 התכנסות בחאן לבונה- קפה ועוגה.
19:45 לאחר השקיעה- הרצאה ומצגת- "טו באב- בעקבות החג שנשתכח" (נתנאל אלינסון).
21:15 סיום.

^

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית