10.19.2011

הליכה משילה לעלי

בעקבות הזמנה להשתתף בשמחת ברית מילה בעלי ביום טוב, כתב הרב אלחנן, מרא דאתרא ק"ק שילה את הדברים הבאים:
א. למרות שאינני בטוח שיהיו כאלה שינצלו את ההזמנה החמה של אורי ומזל, רציתי לנצל את ההזדמנות לומר, שאין אפשרות ללכת משילה לעלי בשבת ויו"ט. למרות שאין ביום טוב אסור טלטול, אבל יש אסור תחומין כמו בשבת. משילה לעלי יש יותר מתחום שבת אחד, ועל כן אין אפשרות ללכת לשם בודאי לא לגבעה המרכזית.

ב. שמעתי פעם מישהו שאמר, שכיון שאפשר ללכת משילה לגבעת הראל, ומותר ללכת מגבעת הראל לעלי, אם כך, מותר ללכת גם משילה לעלי דרך הגבעה. אין אמירה זו נכונה, שכן גם אם גבעת הראל נמצאת בתחום משותף, אין הוא מאפשר להכפיל את התחום הראשוני.
ג. תחום שבת אינו נמדד בקו אוירי אלא במדידת הליכה על גבי הקרקע בצורה מיוחדת על פי מה שנפסק בשו"ע. לכן מדידת התחום לכיון עלי ישירות תעצר להערכתי בעליה לגבעה ט', ואולי בגבעה עצמה. כמובן שלשם כך צריך למדוד את התחום, ולא להסתמך על השערה או קו אויר. דבר זה נעשה 3 פעמים לכיון גבעת הראל.

ד. בכל מקרה ההליכה משילה לגבעת הראל מחייבת להניח את עירוב התחומין רק בנקודה אפשרית אחת בקצה ה'עירוב' של גבעת הראל הנמצאת בקצה אלפיים משילה (מול ארגז המכונית הישן שהיה מונח מימין לדרך בתוך גדר החלקה של שיבי דרורי). במקרה זה, כל גבעת הראל מובלעת כ 4 אמות, אבל מקצה גבעת הראל אפשר למדוד עוד אלפים ובסיומם לעמוד גם אם הם בתוך עלי. אין כל עלי מובלעת בתוך התחום של שילה, כי העירוב אינו מונח בתחומה.

ה. הליכה מגבעת הראל לשילה מחיבת הנחת עירוב תחומין בנקודה אפשרית אחת בקצה ה'עירוב' של שילה מתחת לאזור התעשיה הישן. ישנה שם חבית מתחת לעמוד תאורה ובה מספר עירובי תחומין שהושמו שם במהלך השנים. מן הסתם התקלקלו בינתים ואף נאסרו בפסח כחמץ. בכל אופן במקרה זה כל שילה נחשבת

ו. כ- 4 אמות ואפשר למדוד מהקצה של שילה – שבות רחל אלפים לכיוון מזרח.

ז. אם לא יונח העירוב בין שילה לגבעת הראל בנקודות אלה, אפשר יהיה ללכת רק עוד אלפיים אמה נוספות ממקום העירוב, ואז לעצור. ההולך מגבעת הראל צריך יהיה להעצר באמצע העליה מהתל אל הבתים הראשונים. ההולך משילה לגבעת הראל צריך יהיה להעצר להערכתי מעט לפני בית הכנסת.

שוב בברכת 'מזל טוב' חמה וחג שמח לכולם.

אלחנן

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית