10.11.2011

הטור שלי במדור "מיקרוסקופ" שב"בשבע" גליון 463 מיום 11.10.2011



מכיוון ששערי תשובה טרם ננעלו סופית, נציין כמה דוגמאות שראויות לפחות לתשובה אתית:

ספרו החשוב של משה נגבי, 'חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל', זכה לביקורת מחבקת ב'מוסף הספרים' של עיתון 'הארץ' ביום 14.9. הרשימה התחילה בעמוד הראשי והמשיכה בשני עמודים שלמים פנימיים. ברשימה תמצאו את הקביעה-הזוכה-לאהדה של הנגבי כי "מה שמכתיב כיום את התנהגות התקשורת... איננו בהכרח או בעיקר האינטרס הציבורי, אלא בראש וראשונה הרצון של בעליה-שליטיה למקסם רווחיהם". ומי כתב את הרשימה? אילנה דיין. כן, ההיא שנגדה פסק בית משפט. הנה הכותרת מעיתון 'הארץ' מיום 7.12.09: "ביהמ"ש המחוזי בי-ם: על אילנה דיין וטלעד לשלם פיצויים בסך 300 אלף ש' לסרן ר' בשל תחקיר עובדה". מילא ש'הארץ' הזמין אותה לכתוב, אבל למה הסכימה דיין להצעה? אני מקווה, לכל הפחות, שהיא לא קיבלה עליה שכר סופרים.

ביום פטירתו של חנן פורת ז"ל, הוזמנו אורי אליצור וניסן סלומיאנסקי לאולפן 'ערב חדש'. המנחה עידן קוולר העיר כי "על אף אדיקותו הימנית של חנן פורת היה בו הרבה מן המוסר", כאילו אין אפשרות שאיש ימין יהיה מוסרי. לפחות מיד קמו עליו שני המרואיינים וגם אראל סג"ל, שותפו להנחייה.

ותודה לגדעון לוי. בכתבה על פירוק אוהלי רוטשילד ביום שני לפני שבוע, בנוסף למלים יפות כגון "מה יפו האוהלים הללו" ושאלה נוקבת (מדוע לא נכחו דפני וסתיו ואיציק ורגב? אגב, מישהו יודע איפה דפני גרה כעת?), הוא גם הביא ציטוטים מהשטח, כולל אחד מפי "בודדים. חסרי ישע ומופקרים לגורלם... חלשי החלשים, מקופחי המקופחים...". ואחד מאלה אמר: "שיקרה לכם מה שקרה לאריק שרון... ברברים אתם, חיות אדם... אתם לא יהודים - אתם נאצים". אז מסתבר שלא רק חרדים או נערי גבעות משתמשים במטבע הלשון המגונה הזה.

ודוגמה אחרונה מהעיתונות הזרה. ביום חמישי, יצאה 'רויטרס' בכותרת: "מסע הצתת המסגדים של המתנחלים התרחב לתוך ישראל". נכון, נעצר חשוד יהודי, אבל בעבר היו רבים שנעצרו ושוחררו. האם אין אתיקה מקצועית ושמירה על העקרון של "חפות מפשע עד להכרעת דין" גם באחת מסוכנויות הידיעות הגדולות בעולם? או שמא רק כאשר העניין נוגע לארצנו הקטנה מתעוררות בעיות אתיות?



0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית