8.28.2010

אכן, לא רואים גרשיים כי זה רדיו


התלונה שלי:

גל"צ
תאריך: 07:00-10 12/08/2010
עיתונאי: מיכה פרידמן
תוכנית: יומן

קורא החדשות ביומן הבוקר של גל"צ, מיכה פרידמן, השמיע בפתיחת המהדורה של שבע בבוקר ביום חמישי ידיעה אודות "המחבל היהודי חיים פרלמן" שאמור להשתחרר למאסר בית. ואבקש להתלונן:

א. גם אם ערוצים אחרים ואף העיתונות כינו את חיים פרלמן בכינוי זה, לפי מיטב זכרוני תמיד הדבר היה במרכאות כפולות כדי לסמן שהדבר הוא "כאילו", אולי. גם אם אין לקבל גירסה זו של הכתמה והשחרה, הרי מכיוון שניתן היה לראות את הגרשיים אולי חשבו העורכים שהדבר מותר. אך בוודאי שאין כל הצדקה להשתמש בכינוי זה ברדיו מכיוון שהמאזין אינו רואה את הגרששים.

ב. במדינה מתוקנת ודמוקרטית, ואין להטיל דופי ברצונו הכן של מר פרידמן שכך תהיה ישראל, אדם זכאי עד שחפותו איננה מוכחת מספיקה והוא נשפט בידי בית משפט כאשם. ככל הידוע לי, חוץ מחוגי השב"כ בעבר ובהווה, אשמתו של מר פרלמן לא הוכח אלא כל הראיות, לכאורה, כיוונו אותנו לכיוון הפוך. רק אמצעי התקשורת התמידו בהטלת דופי בפרלמן ובמיוחד בהדבקת הכינוי "המחבל היהודי". נתאר לעצמנו שבחדשות יתחילו לכנות איזה פוליטיקאי או איש תעשיה בכינוי "הנואף יהודי", דבר שניתו בקלותת הרבהה יותר להוכיח דרך עמודי הרכילות מלהוכיח שפרלמןן הוא "מחבל".

ג. גם אם היה שמץ של ראיה שלא באה מחוגי השב"כ שמר פרלמן אכן היה עסוק בפשעים, היה בנקל להתשמש במונח יותר מדוייק: "הדוקר היהודי" או "הרוצח היהודי" אם כי, למען הדיוק המחייב על פי כללי האתיקה המקצועית, ראוי יותר היה לשדר משהו כמו "החשוד כרוצח" או "החשוד כדוקר ערבים".

ד. כמובן, הנכון והאתי היה לשדר "חיים פרלמן, החשוד ברצח ערבים..." ולהסתפק בכינוי זה. מכיוון שהדבר לא נעשה, אני מבקש להתלונן על מר פרידמן שהינו מספק בוגר ומנוסה כדי לתקן טכסט שהוגש לו לקריינות, ועל העורך של המהדורה שהיה אחראי לניסוח הטכטס.

אשמח אם תודיע לי אודות הצעדים שנקטת בעקבות תלונה זו.


התשובה:

שלום, שבוע טוב ושוב תודה על פנייתך לגלי צה"ל.

פנייתך נבדקה לעומק יחד עם רמ"ח החדשות. להלן תוצאות הבדיקה:

1. היו כמה וכמה התייחסויות למר חיים פרלמן בבוקר המדובר, בכולן הוא כונה "חשוד", או נאמר בצורה אחרת כי הוא בגדר חשוד, וזאת מהסיבה שאין בשלב זה ראיות נגדו וכו'.

2. יתרה מזו, בבוקר המדובר, אף הובאו בהרחבה ביומן הבוקר, דבריה של קרן, אשתו.

3. נכונה היא טענתך כי שמעת פעם אחת במהדורת 7:00 בבוקר את הכינוי "המחבל היהודי". למרות שבכתוב לפני מגיש החדשות היו "גרשיים", אין אפשרות לשמוע אותם ברדיו, בדיוק על נקודה זו העירה רמ"ח החדשות לעורך.

4. אנו בטוחים ומקווים שדבר זה לא יישנה.

5. המשך האזנה מהנה לגלי צה"ל


בברכה,

עודד לבינסון
נציב פניות הציבור, גל"צ



תגובתי:

תודה על תשובתך.

ואם אני מבין נכון, למרות כל ההקדמות, בנקודה הספציפית שעליה התלוננתי, אכן נכשל מישהו בחינה אתית מקצועית.

אבל מדוע לא יכולת להתחיל את תשובתך בהודאה קלה כגון: "אכן, באותו מקרה שציינת, בוצעה עבירה אתית והדבר טופל ולא יישנה בעתיד"?

וברכותיי לשנה טובה יותר,

ישראל

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית