10.17.2010

מי היה יודע?


סקר של מרכז הבנייה הישראלי מראה כי ישראלים רבים לא יחששו להתגורר בישובים מעבר לקו הירוק. "נוצר בידול ברור בין "התנחלויות" בעומק השטחים לבין גושי ההתיישבות"

מבדיקה שערך מרכז הבנייה הישראלי במהלך השנתיים האחרונות מתברר כי אחוז הישראלים המוכנים לשקול רכישת בית למגורים בגושי ההתיישבות הכוללים את אריאל-אלקנה, גוש עציון, מעלה אדומים ושכונות כמו פסגת זאב והר חומה בירושלים עלה מכ- 22% לפני שנתיים ו-31% אשתקד לכ-46% כיום.

ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה,אומר כי יש שתי סיבות מרכזיות לגידול במספר הרוכשים: "הסיבה הראשונה, העלייה המסחררת של 40% במחירי הדיור באיזור הביקוש בשנתיים האחרונות הפכה את הדירה לחלום בלתי אפשרי לרבבות זוגות צעירים ומשפרי דיור. אפילו ביבנה המחירים חצו את רף ה-1.1 מיליון שקל עבור דירת 4 בעוד בגושים ניתן למצוא דירות בפחות מ-800 אלף שקל".

"הסיבה השנייה", מציין רולס היא שרוב הזוגות הצעירים אינם מוכנים לעקור לפריפריה הרחוקה, הגליל והנגב, זאת בשל המרחק הגדול, שעה וחצי-שעתיים שעות נסיעה, מרוב מקומות העבודה האיכותיים הממוקמים במרכז". "זוגות צעירים מתחילים לזהות את הפוטנציאל, במרחק של שעה מעזריאלי יכולים לגור באריאל או במעלה אדומים בפחות ממיליון שקל ולקבל איכות חיים ברמה גבוהה, יש לציין כי במרכז האקדמי באריאל לומדים 12 אלף סטודנטים".

"אין שמץ של ספק כי גושי ההתיישבות באיו"ש ישארו בידי ישראל", מדגיש רולס. "ההקפאה והשיחות עם הפלסטינים יצרו ב"הפוך על הפוך" בידול ברור בין "התנחלויות" בעומק השטחים לבין גושי ההתיישבות שאפילו הפלסטינים מוכנים לאפשרות שיישארו בתחומי ישראל תמורת חילופי שטחים. אנחנו מאמינים שניתן יהיה לבנות באזור, גם אובמה מבין שאזורים אלו יוותרו בידי ישראל במסגרת הסדר קבע".

איל הנדלר, מנכ"ל חברת ב. יאיר, אומר כי קיים קונצנזוס שגבעת זאב ומעלה אדומים לדוגמא יישארו בידי ישראל במסגרת הסדר קבע. "ברגע שיצורפו גושי ההתיישבות באופן רשמי לישראל מחירי הדירות בהם יזנקו ב-10%-15%. בשכונות ירושלמיות ותיקות במערב העיר המחירים גבוהים ב-20%-30% מהמחירים בשכונות שמעבר לקו הירוק".

הנדלר מוסיף כי התפיסה שהשכונות שבמזרח העיר יוותרו בידי ישראל מתומחרת כבר במחיר המתחיל להתקרב לרמות של ירושלים. "מחירה של דירת 4 חדרים בפסגת זאב נע בין 1.2 ל-1.5 מיליון שקל, מחיר המתחיל להתקרב לרמות של מרכז העיר".

שלומי חסון, מנכ"ל חברת פריזט חסון, מסתייג מדבריהם של רולס והנדלר: "כמו בשוק ההון, היכן שיש סיכוי יש גם סיכון, פרמיית המחיר הנמוך יותר נובעת מהסיכון הגבוה, זוג צעיר שרוכש דירה מעבר לקו הירוק חייב לראות זאת כפרמיית סיכון. אני אישית בעד שגושי ההתיישבות יישארו בידי מדינת ישראל במסגרת הסדר קבע, אך מי שרוכש דירה באזורים אלו חייב לקחת בחשבון את אי הוודאות שבעתידם אם וכאשר ייקבעו גבולות הקבע".

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית