7.16.2006

מכתב שלי שכנראה לא יתפרסם

בתגובה ל"תערוכה" מאת סמדר שפי ("הארץ", 6.7.2006, גלריה, עמ' 8):


סמדר שפי מתבוננת בצילומו המדהים של נתן דביר מיום הדמים בעמונה בפברואר דהשתא, צילום המזכיר לה את עבודתו של גויה (או אולי גויא?). לטעמי, אני הייתי בוחר בציורו של האומן הקטאלני, רמון קאסס, La Carga o Barcelona , משנת 1902, המציג בקווים מקבילים ביותר לאירוע עמונה את התנפלותם של אנשי המשמר האזרחי הספרדים על המון מפגין כאשר פרש רומס מפגין תחת רגלי סוסו.


שפי מתבוננת ורואה "כיעור" ו"אמונה סהרורית". במיוחד, מושך עינה ואת הערכתה הביקורתית "צעיר לועג, מתחצף", ש"אינו באמת חלש" ושהחיוך שלו "אינו מבטא גבורה אלא להט מסוכן". דבריה אלה הזכירו לי את השורות משירו של אורי צבי גרינברג על עולה גרדום מקרב המחתרת העברית: "עלם-כנור-בו דורך עוז כאיש און/עד עץ התליה – כאל העץ בגנו/ ו מ ח י י ך נ כ ח ו . . 'מטורף! אלי מה/אתה מחייך?' – שואלו תלינו./ועונה זה העלם זך מחמה:/
א נ י מ ח י י ך ל ד ו ר ו ת ה ב א י ם /". (ההדגשה במקור)


דומני שכפי שהתלין, כפי שאצ"ג ממשיך שם, אינו מבין את העלם ההוא, גם שפי מחוסרת הבנה אודות הנער וחבריו בצילומו של דביר. בגלל עמדתה הפוליטית והשקפתה האידיאולוגית, ולא מתוך המציאות האומנותית, היא איננה מסוגלת לראות את יפיו כאדם מול משטרה משתוללת אשר פעלה, כפי שהיום אנו ידועים מדיוני הוועדה המיוחדת בכנסת, ללא פקודות, וכיהודי המגן על ארצו ועל מפעל החיים של התנועה הציונית: ההתיישבות בארץ.

אכן, הכל ענין של "עין צופיה".

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית