1.15.2012

התרגיל של ביבי

קבלתי את הרשימה מחבר ומעלה אותה:


אין מה לעשות חוץ מלהשתהות ולמחוא כפיים לביבי על התרגיל המבריק שהוא שוב העלה מבין רקותיו יחד עם יועציו, העלילה אודות כניסתו של לפיד לפוליטיקה לא הייתה שיח שהתנהל בימים האחרונים או בשבועות האחרונים, אדרבא השיח הזה התנהל לא פחות מכמה חודשים, ראש הממשלה שנודע בשועליותו הבחין בזאת והיטיב לדעת שכדי למנוע מיאיר לפיד כניסה לחיים הפוליטיים יהיה עליו ליצור חסם, הוא יצר אותו בזכות התקדים החקיקתי של חוק הצינון או בשמו המתוקן לאור הנסיבות "חוק לפיד", אבל ממה בדיוק העלה ראש הממשלה נתניהו חששות כה עמוקים?
נתניהו זוכר וקשה להתעלם מההיסטוריה, במערכת הבחירות של 2003, זכתה מפלגת "שינוי", בהנהגתו של לפיד האב המנוח ב-15 מנדטים והפכה למפלגה השלישית בגודלה בישראל, אחרי העבודה ולפני ש"ס, יש לזכור שגם לפיד האב היה דמות מוכרת לאזרח הישראלי, הוא הנחה תכנית פוליטית "פוליטיקה" ונודע בביטוייו מעוררי המחלוקת, מכאן נובע החשש של ביבי - מתסמונת לפיד, הוא מפחד שהבן ילך בדרכי האב ולפי שעה כך זה גם נראה, השאלה היא אם לפיד ישכיל לחבור למפלגה קיימת כאביו או לנסות להקים מפלגה חדשה(שלא בהכרח תצליח - עובדה שלא נעלמה מעיני אביו) או יעלם ממפת החיים הציבוריים עוד לפני שהתחיל אותם?
ראש הממשלה ישב בלשכתו, ישב וחשב, זימן את יועציו, יחדיו סיערו את מוחם ימים ולילות - כיצד הוא יאבד את המומנטום? איך נדע אם כוונותיו רציניות? עד שלבסוף במעמקי השרעפים עלה רעיון שאותו הזכרנו בתחילת המאמר, חוק הצינון, בנימין נתניהו בעצם העלה רעיון מבריק, הוא יבקש מאחד מחברי הכנסת מסיעתו להעלות הצעת חוק למליאה בה יידרש צינון של שנה לעיתונאי שירצה לרוץ לכנסת בין התפטרותו עד למערכת הבחירות וכך עשה ולא הותיר ללפיד שום ברירה, לטענתי ראש הממשלה הגה שני תסריטים:
תסריט א' קובע שהחוק עובר, מערכת הבחירות תתקיים כסדרה, לפיד נתפס כלא רציני הוא לא עוזב את מערכת החדשות של ערוץ 2, מאבד את הזדמנותו לרוץ לחיים הפוליטיים ובעצם כך כל עיתונאי שרוצה בכך ולזכות במקום ריאלי ברשימה כלשהי לכנסת, סיכוייו של רוה"מ נתניהו גדלים לזכות מחדש במנדט מהציבור בהנחה שלא יתרחש שום אירוע רב ממדים במהלך כהונתו והוא לא ישכיל לתועל אותו לטובתו.
תסריט ב', שהוא התסריט המנצח עד כה, קובע שלפיד מראה את היותו רציני וכל הספוקלציות אודותיו מתממשות והוא יוצא ממערכת החדשות של ערוץ 2 ונכנס לפוליטיקה, בשלב הזה החוק נופל כי אין טעם להמשיך בחקיקה של החוק הזה כשמי שהחוק כוון נגדו שובר את כללי המשחק המדומה, ורבותיי פה הטריק הגדול אין שום כוונה להקדים את הבחירות - משדרים עסקים כרגיל בליכוד, זה כל העניין לייבש את לפיד, שהוא יחכה שנה שלמה בחוץ, לבינתיים כל הסערה התקשורתית סביבו תדעך ומי יזכור מי זה יאיר לפיד? הוא מאבד את המומנטום לו הוא זכה בהתחלה, ולמנף זאת מחדש בתעמולת בחירות יהיה קשה מאוד עד לגבול הבלתי אפשרי.
אמנם נוצרה בעיה כי נראה שראש הממשלה לא לקח בחשבון משתנה נוסף - את שאר המפלגות, וכאן מפציע תסריט ג' שהוא נגזרת של תסריט ב' ואולי(אף פעם לא נדע) גם של תסריט א', שאר המשתתפים נכנסים לאווירת בחירות, כי אף הם חוששים מכניסתו של מתחרה חדש, אך הם לא כרוה"מ אין ביכולתם להוביל להליך חקיקתי, בהנחה שהם חברי הקואליציה זו בעצם קריאת תגר על הממשלה ושאר חברי הקואליציה - עובדה שתפסול את החוק מיידית ובהנחה שהם חברי אופוזיציה פשוט אין להם די כוח, זמן ואולי אפילו שכל. כאמור שאר המפלגות נכנסות ללחץ, תרחיש שקורה או יקרה בעתיד, וגורמות לזירוז מועד הבחירות.
חייבים להודות זהו תרגיל יפה, ראש הממשלה השיג את מטרותיו, אבל אולי במקום שהוא יתעסק בשרידות החיים הפוליטיים שלו ידאג קודם לאזרחי ישראל שנתנו לו את המנדט ויטפל בעננה הרדיואקטיבית הרובצת מעל ראשנו.  

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית