3.13.2010

נקמת הבריטים במחתרות


לפני כשנה וחצי, פגשתי את הבמאי מיכאל וינטרבוטום.

הוא הגיע למרכז מורשת מנחם בגין בירושלים וביקש להתרשם מהספרים שיש לנו אודות תקופת המחתרתות כי הוא מתכנן סרט.

הצגתי לו את הספרות כולל ספרים באנגלית, מחקרים אדקמאים אשר ניתחו את הכשלון הבריטי מול לוחמי החופש העבריים ואז הוא אמר שהוא חושב יותר על התקופה של סוף שנות ה- 30 וברור היה לי שמשהו לא בסדר. הנחתי שיש כאן נסיון להשוות בין הטרוריסטים שלהם, של הכנופיות בהנהגת המופתי, לבין הטרור היהודי בתגובה.

שנה ויותר עברה ואפילו כתבתי אל היועץ/עוזר שלו אבל קבלתי תשובה לקונית והנה לפני כשלשה שבועות מתברר שיש סרט - על יאיר, על וילקין ומורטון, על בגין ומלון המלך דוד. פרטים היו חסרים אבל שוב, בשורה לא משמחת. עכשיו יש הוכחה.

מילי אביטל התראיינה לגליון "סופשבוע" של מעריב ואני מצטט:

...ברור לך שעצם העובדה שאת לא גרה בישראל מעמידה בספק את היכולת שלך להטיף למשהו.

"קודם כל, אני האחרונה שתטיף. מבחינתי, הארץ היא כמו איבר שהשארתי מאחור. הקשר שלי לפה הוא כל כך רגשי, מהול בגעגועים ושמחה ועצב וזיכרונות. העובדה שאני עדיין יכולה להתחבר לתרבות הישראלית מהמקום שאני באה ממנו, שהוא קצת מעורבב, קצת היברידי - נדירה ויקרה לי מאוד. וזה גם גורם לי לעשות בחירות ברורות מאוד".

כלומר?

"כשחזרתי לפה, קיבלתי לקריאה תסריט של מייקל ווינטרבוטום (במאי בריטי מוערך שביים את "אנשי המסיבות" ו"וונדרלנד"), על תולדות המחתרות. זה תסריט מאוד מדובר, קולין פירת' אמור לשחק, אבל הוא היה כל כך אנטי-ציוני שסגרתי אותו אחרי 20 עמודים. קראתי את זה והיו לי דמעות בעיניים. זה במאי שנורא אהב אותי וחלמתי לעבוד איתו, וכאב לי לקרוא איך הוא מתאר את תחילת הציונות מנקודת מבט קיצונית כל כך. חשבתי שהוא ידבר על המסע הרגשי והפסיכולוגי של חברי המחתרות, לא שהוא יתחשבן איתם פוליטית ."



אוי ואבוי

תוויות:

1 תגובות:

Blogger Tal Cohen ציין...

לא ממש הבנתי מה העמדה שלך לגבי מה שגברת אביטל אמרה.
בכל מקרה, אני בכלל לא חושבת שצריך לשלב פוליטקה עם סרטים. למה לעשות סלט?

נובמבר 27, 2012  

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית