10.31.2010

דבריי בכתבתו של נדב שרגאי על פעילותה של הקונסוליה האמריקאית בירושלים




אנשי הקונסוליה האמריקנית בירושלים מהדקים את הפיקוח על הבנייה במזרח ירושלים וביו"ש ¬ הם מעורבים בכל מה שקורה בתחום בעיריית ירושלים, בוועדות התכנון ובמשרד השיכון ¬ בתחילה הם עבדו בעיקר עם גורמי שמאל, אך לאחרונה דווקא מתהדק שיתוף הפעולה בין מתנחלים וגורמי ימין לנציגי ממשל אובאמה ¬ המתנחלים מסייעים לאמריקנים לקבל תמונה מלאה על מצב הבנייה ומציגים גם את הצד שלהם

ישראל היום, 29.10.2010

ב- 1998 עקבו האמריקנים בשבע עיניים אחרי התוכניות הישראליות לבניית הדירות הראשונות בשכונת הר חומה. הם היו נחושים למנוע את המהלך אבל מאיר פרוש אז סגן שר השיכון החליט להערים עליהם. משרדו פירסם "בטעות" את המכרז הראשון לבנייה מבלי לציין את מקומה המדויק. רק כעבור יומיים "תוקנה הטעות" ומראה המקום המדויק הר חומה התווסף לפרסום. האמריקנים השתוללו אבל התוכניות כבר יצאו לדרך. מקורבי פרוש מספרים על כך היום בחיוך אבל מודים שתרגילים כאלה כבר לא רלוונטיים.
12 שנה אחרי הפכו הדיפלומטים האמריקנים מהקונסוליה בירושלים לבני בית במסדרונות עיריית ירושלים משרד השיכון וועדות התכנון. הם עוקבים אחר כל החלטה ומהלך ישראליים הנוגעים לבנייה ביו"ש יוצאים לשטח קוראים תוכניות נעזרים בצילומי לוויין ובתנועות השמאל שעימן הם חולקים אינטרס משותף: לעצור את הבנייה בהתנחלויות.
גם המתנחלים נפגשים עימם. רובם שינו טקטיקה והחליטו להפסיק ולהחרים את אנשי הקונסוליה האמריקנית. ובכל זאת כשדוד העברי תושב ההתנחלות תפוח ומנהל היחידה לקשרי חוץ של המועצה האזורית שומרון תפס לפני כשבועיים את חגית עפרן ראש צוות מעקב התנחלויות של שלום עכשיו ואת ג'ונתן קולן מהקונסוליה האמריקנית כשהם מתצפתים יחד על הבנייה ברבבה שבשומרון הוא התקשה להחמיץ את ההזדמנות שלף את מצלמת הטלפון הסלולרי שלו והנציח את השניים. מבחינתו היתה זאת הוכחה מצולמת לשיתוף הפעולה בין "המלשינים" משלום עכשיו ל"מרגלים הזרים" שמנסים לפגוע בהתיישבות ביו"ש.
אלא שהעברי כמו פעילי ימין אחרים וגורמי מפתח בהתיישבות ביו"ש "החליפו דיסקט."הם הגיעו למסקנה שכדאי להם להשתלב במשחק לשנות את הכללים ולהעביר בעצמם מידע לקונסוליה האמריקנית. הקונסוליה מקצה כבר שנים כוח אדם שתפקידו ללקט מידע על הבנייה מעבר לקו הירוק. ארה"ב אין זה סוד רואה בבנייה זו מכשול לשלום. היא מבקשת שגורל ירושלים יוכרע במו"מ. הממשלים האחרונים שואפים לחלוקתה.
למרות זאת בהתנחלויות ובימין נעתרים עתה רבים לבקשות החוזרות ונשנות מאנשי הקונסוליה להיפגש וכפי שהעברי מגדיר זאת "לדאוג שהמידע יהיה מדויק ברוח שאנו רואים את הדברים ולא מסולף ומגמתי כפי שגורמי שמאל עוינים לנו מעבירים אותו לארה"ב."העברי שבמסגרת מגעיו עם הקונסוליה פגש פקיד אמריקני שממונה על הנושאים הדתיים ביו"ש ניסה לרתום אותו לטובת הצד היהודי. בתוך כמה חודשים הגיעו אנשי הקונסוליה לפגישה עם נציגי הרבנים בשומרון הרב יהושע שמיט משבי שומרון הרב אהרון כהן מיקיר והרב מאיר הילביץ מברוכין. האמריקנים ישבו מול הרבנים שגוללו בפניהם את מצוקתם בעניין קבר יוסף שבשכם והמגבלות הקשות שמונעות מיהודים להגיע אליו. האמריקנים הבטיחו לנסות לעזור.
מפגש אחר שאליו הביא העברי את אנשי הקונסוליה התקיים בנושא זיהום מקורות המים ביו"ש והשתתפו בו גם שני מזכירים מדיניים מהקונסוליה. בחלק מהמפגשים עם האמריקנים נטל חלק גם ג'ף דולברי מנכ"ל ארגון ציוני אמריקה בישראל. דולברי אומר כי סבר שמצגים אמיתיים של שיתוף פעולה בין מתנחלים לפלשתינים ישכנעו את האמריקנים שאולי פינוי מתנחלים אינו רעיון טוב "אבל היום אני לא בטוח כך" הוא מודה. "האמריקנים תקעו לנו סכין בגב. הם הולכים ומרגלים אחרינו יחד עם שלום עכשיו. לפחות היום אני יכול לומר במצפון שקט שניסיתי להעביר אותם לצד שאני מאמין בו."
מטבע הדברים האינטרסים במפגשים בין הימין והמתנחלים לבין אנשי הקונסוליה סותרים. המת נחלים מבקשים להסתיר טפחיים ולגלות טפח. הם מזינים את אנשי הקונסוליה במידע על הזכויות הדתיות ההיסטוריות והמשפטיות של היהודים ומציגים בפניהם נוסחי טאבו על קרקעות בבעלות יהודית או אישורים חוקיים לבנייה. אנשי הקונסוליה מבקשים לדעת פחות על המצב הקיים. לשם כך הם אינם זקוקים למתנחלים. יש להם צילומי לוויין וגם תנועות כשלום עכשיו. עיקר עניינם הוא למנוע בנייה נוספת ולכן הם מחפשים תוכניות בנייה עתידיות אישורים בוועדות ומחשבות לעתיד.
אחת הפגישות היותר מעניינות התקיימה בין כיילב קרונמילר הנספח הפוליטי בקונסוליה לבין אריה קינג פעיל הימין שפועל למען ההתיישבות במזרח ירושלים. קינג צילם את קרונמילר במצלמה נסתרת. לדבריו הוא לא מסר כל מידע משמעותי שקרונמילר לא היה יכול להגיע אליו דרך מקורות אחרים. הערך המוסף התקשורתי מהפגישה נוגע בעיקר לדברים שקרונמילר השמיע שם:
"הדו"חות שלי" כך קרונמילר "עוברים ישירות למזכירת המדינה בארה"ב. אם היא רואה בהם ערך היא מעבירה אותם לאובאמה. הכוונה היא שנוכל לתעד את מה שקורה בשטח למען מקבלי ההחלטות בוושינגטון...הפלשתינים בדרך כלל להוטים לדבר איתנו. הם רוצים שנשמע את הצד שלהם...הרגשנו בשנים האחרונות שאיננו יודעים מספיק על עמדת הישראלים והיינו רוצים שהגישה שלהם לוושינגטון תהיה טובה יותר."קרונמילר אף הביע תקווה שהשיחה "תהיה הראשונה מבין שיחות רבות. גם בוושינגטון יתעניינו בעמדת האנשים מהצד שלכם."
האמריקנים עובדים בכל החזיתות. הם פונים ישירות לשרים ולמנכ"לי משרדים. "בפועל" אומר בכיר בעיריית ירושלים "הם הביאו להפסקה של כמעט כל הבנייה המשמעותית במזרח העיר שעד לפני שנתיים בנינו בה באופן חופשי. מדובר בשכונות כמו גילה רמות ותלפיות מזרח. איש לא העלה על דעתו לפני כמה שנים שישראל תקבל תכתיב אמריקני לחדול מבנייה בהן. בשכונות אלו חיים כ200-אלף יהודים שלא מכירים את ירושלים מחולקת אך ועדות התכנון כמעט שלא דנות בבנייה בהן ומשרד השיכון מקפיא שיווק ופרסום מכרזים ל1 300-יח"ד ובולם פרסום להפקדה של 930 דירות. רות יוסף הממונה על מחוז ירושלים במשרד הפנים צריכה לקבל אישור מהמנכ"ל שלה לדון בבנייה בשכונות שמעבר לקו הירוק. המנכ"ל שלה לא זז בלי אור ירוק מהשר אלי ישי. ישי כפוף על פי נהלים חדשים למנכ"ל משרד רה"מ שפועל ישירות לפי הנחיית נתניהו."
ואכן השפעת האמריקנים ניכרת כמעט בכל דרגי התכנון. תוכניות פרובלמטיות נמשכות מסדר היום של ועדת התכנון. סדר היום של הוועדות עובר דרך לשכת רה"מ. יו"ר הוועדה המחוזית דנה לפני שבועות אחדים בתוכנית לשינוי רחבת הכותל רק לאחר שקיבלה אישור בכתב מלשכת רה"מ. בלשכה מכנים זאת: "נוהל של יידוע ועדכון במסגרת הפקת לקחים ממה שהתרחש בביקור סגן נשיא ארה"ב ביידן בארץ."
שר השיכון אריאל אטיאס אמר לאחרונה כי "הבנייה במזרח ירושלים מוקפאת."שר הפנים אלי ישי אמר גם הוא בפורומים פנימיים שצריך להדוף את הלחץ האמריקני בעניין הבנייה ולחזור לבנות. אנשיו של ישי מכנים את פרסום המכרזים לבניית כ200-יח"ד השבוע לעג לרש ומציינים שירושלים זקוקה לכ4 000-דירות בשנה אך בונים בה 1 500בלבד. ישי הוא אחד מהשרים הסרבנים שאינם משתפים פעולה עם האמריקנים ולפני חודשים אחדים אף דחה הזמנה לבוא לארה"ב.
שר אחר בממשלה מודה: "הטלפונים ולפעמים גם הפגישות הם משהו לא נעים. אף אחד לא רוצה שהאמריקנים יסמנו אותו כמי שאמר להם לא. צריך עמוד שדרה חזק במיוחד כדי להתחמק מהם עדיף בנימוס."העיתונאי אריאל כהנא שעוקב בעיתונו "מקור ראשון" אחרי ההתנהלות האמריקנית אומר ש"הבחישה האמריקנית בתוכניות הבנייה החלה עוד בתקופת יצחק לוי כשר השיכון."ואכן אנשי הקונסוליה ולעיתים גם השגרירות מקבלים מידע ישירות מהשרים ומראשי לשכות. הם גם פונים לראשי המועצות האזוריות ולראשי מועצת יש"ע.
פגישה כזאת קיים לאחרונה ראש מועצת אפרת עודד רביבי. באפרת יש הקפאה לפחות שבע שנים. האוכלוסייה מתבגרת והצעירים עוזבים. כשרביבי קיבל טלפון מסינדי נגה-קליין מצוות השליח מיטשל הוא חשב ש"נכון לקיים דו-שיח עם האמריקנים כדי שיקבלו את העובדות לאשורן" הוא מסביר "כולנו מבינים שבעידן הטכנולוגי עם לוויינים וסיורים של 'בצלם' אין אפשרות להסתיר משהו."
"היא היתה מאוד עניינית ומנומסת" נזכר רביבי "רשמה בשקדנות כל מילה שיצאה מפי. השאלות שלה נגעו לתוכנית האב של אפרת לתכנון לגבי כל שכונה ולקשרים עם השכנים הערביים שאנשי אפרת ממשיכים לקיים למרות הכל."רביבי סיפר לה על המים והתרופות שהתושבים מספקים לכפר ואדי ניס והתגאה בכך ש8 000-היהודים אינם מסתגרים מאחורי גדרות. "למרות שהפגישות מצטיירות כמעין מעקף של הממשלה אני מחייב אותן מכיוון שהן מאפשרות לאמריקנים לראות שמדובר באנשים ולא להסתפק בראייה שלנו מגובה הלוויין."
האמריקנים פונים גם לעיתונאים. גילוי נאות: גם אלי פנו פעם ופעמיים. סירבתי. חשבתי שאין זה מתפקידי לספק להם מידע שאולי ייעשה בו שימוש נגד המדינה. אבל עיתונאים אחרים שקרובים אידיאולוגית לשמאל ומתנגדים להתנחלויות לא נרתעים מפגישות עם האמריקנים. אחד מהם סופרו הוותיק של "הארץ" עקיבא אלדר אינו רואה במסירת חומר על ההתנחלויות מעשה אנטי-ישראלי אלא פרו-ישראלי. "תפקיד העיתונאי הוא לפרסם. היום הכל גלוי וממילא מגיע לארה"ב. הלוויינים מספקים מידע על כל עציץ בהתנחלויות שבעיניי הן אסון לציונות ולישראל" מבהיר אלדר "מעולם לא גיליתי לאמריקנים דבר שהם לא ידעו."
חגית עפרן ראש צוות מעקב התנחלויות של שלום עכשיו דוחה אף היא את האשמות המתנחלים שמדובר בבגידה: "אני לא רואה את ההבדל בין פגישה שלי איתם לבין פגישה של מתנחלים איתם. לדעתי להיות בעד ישראל זה להיות נגד ההתנחלויות אבל אני לא הולכת ואומרת שהם בוגדים."
האם לא נכון והגון יותר לעבוד מול הציבור הישראלי ובתוך המערכת הפוליטית הישראלית כדי לטרפד לשיטתך את האסון הזה?
"כל מה שאני אומרת ועושה אני אומרת ועושה קודם כל בעברית מול הקהל בארץ אבל כפי שלנו יש שגרירויות בעולם גם לאמריקנים יש שגרירויות וזה לא פשע לשתף פעולה בדבר שאני חושבת שעוזר למדינה ולעם שלי" אומרת עפרן.
שאול גולדשטיין ראש המועצה האזורית גוש עציון שנפגש גם הוא עם האמריקנים "כדי למנוע מהם מידע שקרי" אינו מקבל את הדברים: "זו מלשנות מהסוג המסוכן ביותר. אם הם משוכנעים שהם עוזרים לעמם שיעבדו בתוך המערכות הישראליות. היו בחירות. הקו שלהם הפסיד. ממשלת ישראל קיבלה החלטות. שיכבדו זאת."

ואילו ישראל מידד משילה שנפגש כבר חצי יובל עם האמריקנים מצר על כך שמועצת יש"ע לא השכילה להפעיל לאורך השנים דסק חוץ ולמנף את 15 אלף האזרחים האמריקנים היהודים שחיים ביו"ש לטובת ההתנחלות: "ישבו אצלי סנאטורים ושמעו ממני ציונות. אני נפגש גם עם אנשי הקונסוליה ומספק להם מידע גלוי. אין סודות היום. ביום העצמאות של ארה"ב אני מוזמן למסיבה בשגרירות שלהם וכשאני רואה את העיניים של אנשי שלום עכשיו ויש דין ושוברים שתיקה וסלאם פיאד שננעצות בי או בעליזה הרבסט שהיתה יד ימינו של פנחס ולרשטיין בקרן מטה בנימין אני חש סיפוק כפול. ראשית גם ארה"ב רואה בי גורם שראוי להתייחס אליו וטוב לי גם שה'הנשמות הטובות' משלום עכשיו יודעות זאת. אני גם שלם עם כך שעשיתי את העבודה שלי ודאגתי לאזן את המידע החד-מימדי והאינטרסנטי שלהם."

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית