11.25.2010

עוד מכתב למערכת "הארץ" שלא התפרסם

בתגובה על "ירושלים של שקרים" מאת עקיבא אלדר ("הארץ", 15.11.2010)
עקביא אלדר מציין שבכדי שבנימין נתניהו יזכה בחבילת תמריצים של הנשיא אובמה עליו להסכים שמספר התנחלויות כולל שילה (גילוי נאות: מקום מגוריי) וגם את מזרח ירושלים "יימחקו לעד מהמפה". אין לי בעיה עם הבנתו אלדר את משמעות הלחץ האמריקאי והאתנן המוצע אם כי הממשלה נדרשה רק לסכים לעוד 90 יום של הקפאה - אגב, אינפלציה מלפני כחודשיים כשמר נתניהו התבקש לתק'ופה של 60 יום בלבד. אך השימוש במילה 'למחוק' הזכיר לי עוד אמירות. פורסם בעיתונות ביום 5.9 השנה שנשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד אשר ביקר בוועידה בקטאר הזהיר: "אם נותקף - ישראל תימחק ממפת העולם". בכנס השנתי ה- 12 של התנועה האסלאמית "אל-אקצה בסכנה" שנערך ביום 7.9.07, אמר ראיד סלאח ש"ישראל תימחק מהמפה". ולפני 3200 שנה לערך, חרט פרעה בשם מרנפתח על אסטלה במצרים פרעה את המלים "ישראל חרבה, אין לה זרע". הייתי ממליץ בפני אלדר לחשוב בפעם הבאה אם לא להשתמש במונח אחר וזאת, רק כדי להימנע מאסוציאציות היסטוריות לא נעימות.

ישראל מידד
שילה
ונמצא כאן

----------------

ועוד אחד, ישן יותר:


בתגובה לרשימה "כשהצי המלכותי עצר אוניות", מאת סטויארט כהן ("הארץ", 7.6.10)

פרופ' כהן נוגע לשאלת הפעלת הכוח הימי של בריטניה מול המעפילים שלאחר מלחמת העולם השניה בהקשר כוללני של תכנון מבצעי, מוסריות ואסטרטגיה מדינית ומציין במיוחד את מספר הקטן של הנפגעים. וכמו לכל נושא היסטורי, יש לדבר עוד צד.

בשנים שלפני מלחמת העולם השנייה ובתוכה, הצי הבריטי גם אז עסק במניעת הגעת יהודים לארץ-ישראל דרך הים. התנועה הרביזיוניסטית של ז'בוטינסקי ובמידה פחותה תנועת החלוץ פעלו להביא עולים ארצה דרך הים. אבל אז זאת הייתה שאלה של הצלת חיים ממש. בגלל המצור על חופי הארץ, מאות אלפי יהודים נתקעו באירופה ונשרפו חיים או הומתו במיתות שונות ומשונות. עשרות רבות אחרות של יהודים מתו בים ודווקא ביום פרוץ המלחמה, נורו למוות שני יהודים בידי רובי הבריטים על חוף ימה של יפו, נוסעי ה"טייגר היל". אם ניתן לכנות את פעולות הבריטים, מבחינה מנותקת, לאחר המלחמה כהישג טקטי מפואר, הרי מבחינה יהודית, פעילותה של הצי הבריטי בזמן המנדט הייתה הרת-אסון לעם היהודי וכמבצעי מדיניות הספר הלבן של 1939, מלחיה של בריטניה הגדולה גבלו בשיתוף פעולה עם מטרות המשטר הנאצי בגרמניה.

ישראל מידד
שילה

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית