4.15.2011

מכתב שלי ב"הארץ" בנושא צ'רצ'יל


בתגובה על "רצח? רכילות" מאת תום שגב ("הארץ", 8.4)

תום שגב קובע ש"רצח הלורד מוין היה מהפעולות שהזיקו לעניינה של התנועה הציונית... מקובל לומר שרציחתו עשתה את צ'רצ'יל לאחד משונאי הציונות". מקובל בידי מי?

ראשית, אין כל עדות לשנאה של צ'רצ'יל לציונות לאחר הרצח הזה. בעצם הוא הפסיד בבחירות פחות משנה לאחר ההתנקשות בקהיר והשפעתו פחתה.

שנית, נאומיו בשנת 1947 בפרלמנט הבריטי הוא דווקא לחץ על בריטניה להיפטר מן המנדט, בטענה שהמלחמה שמנהלים ארגוני המחתרת אצ"ל ולח"י הופכת ל"שפלה וקטנה", ושאין לסבול אותה כי היא גורמת נזק גדול לממלכה. נאומים אלה שלו רק סייעו להקדמת המהלך של הפינוי הבריטי, שהביא להכרזת המדינה כבר ב-1948 - ולא שנים אחדות לאחר מכן.

שלישית, עדות אם לא לשנאתו כי אז להתאכזרות של צ'רצ'יל לעם היהודי וליישוב מתוך קהות חושים מוסרית היא סירובו לשנות את מדיניות "הספר הלבן" של 1939 - שאפילו דוד בן גוריון כינה אותו "ספר המעל". כתוצאה מכך, פליטים יהודים אחרי השואה לא יכלו לעלות ארצה.

בנוסף, צ'רצ'יל עמד בסירובו להקים מסגרת צבאית יהודית שתשתתף במלחמה לצד בעלות הברית עד 1944 - למרות בקשות של ידידו חיים ויצמן. זאת ועוד, הוא סירב להתיר טיסות הפצצה של פסי הרכבת בדרך לאושוויץ.

ישראל מידד
שילה

המכתב הלא-ערוך:

תום שגב מגיש לקורא שיעור לא רק בהיסטוריה אלא איך לעוות אותה. קובע שגב ש"רצח הלורד מוין היה מהפעולות שהזיקו לעניינה של התנועה הציונית...מקובל לומר שרציחתו עשתה את צ'רצ'יל לאחד משונאי הציונות...".  מקובל בידי מי? 

ראשית, אין כל עדות לשנאתו לציונות לאחר הרצח ובעצם, הוא הפסיד בבחירות פחות משנה לאחר ההתנקשות בקהיר והשפעתו הופחתה.  שנית, דווקא נאומיו בשנת 1947 בפרלמנט הבריטי בהם הוא לחץ על בריטניה להיפטר מן המנדט בטוענה שהמלחמה שמנהלים ארגוני המחתרת אצ"ל ולח"י הופכת ל"שפלה וקטנה" שאין לסבול אותה כי היא גורמת נזק גדול לממלכה.  נאומים אלה שלו רק סייעו להקדמת המהלך של הפינוי הבריטי שהביא להכרזת המדינה כבר ב- 1948 ולא שנים אחדות לאחר מכן. 

שלישית, עדות אם לא לשנאתו אז לפחות להתאכזרות של צ'רצ'יל בעם היהודי ובישוב תוך קהות-חושים מוסרית היא סירובו לשנות מדיניות "הספר הלבן" של 1939 שאפילו דוד בן-גוריון כינה אותו "ספר המעל" וכתוצאה מכך, בריטניה הפכה לסייענית לרצח המוני של המשטר הנאצי בעוד פליטים יהודים לא יכלו לעלות ארצה.  בנוסף, צ'רצ'יל עמד בסירובו להקים מסגרת צבאית יהודית שתשתתף במלחמה לצדה של בנות הברית עד  1944 על אף תחינותיו של ידיו חיים וייצמן ומה עוד אלא סירב להתיר טיסות הפצצה של פסי הרכבת בדרך לאושוויץ.  מי היה זקוק למידה של שנאה אם כך התנהג כלפנו צ'רצ'יל?
^

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית