7.17.2008

הראיון שלי בערוץ 7 על הכשל הדמוקרטי בפרשת החזרת החטופים

אופן קבלת ההחלטה - כשל דמוקרטי

סגן יו"ר עמותת 'לדעת': הסיקור התקשורתי שליווה את עסקת החטופים לקה בחסר וגונן על רה"מ מבקורת מתחייבת. "נכשלנו בצד הדמוקרטי ביותר"
יומן ערוץ 7


(יש באתר הקלטה ושם דבריי מובאים כפי שאמרתי אותם)

ישראל מידד, סגן יו"ר עמותת 'לדעת', מנתח ביומן ערוץ 7 את התנהלות התקשורת בסיקור השבת גופות החטופים.

לדבריו "התקשורת נכנעה לשני דברים: לרגשות המשפחות, הם רחמנים בני רחמנים, וגם לכיסוי של ראש הממשלה כאיש פוליטי. ולכן הבעיה שלנו היא שלא התקיים דיון ציבורי כפי שתפקידה של התקשורת לבצע. היא הרי טוענת נגד צנזורה ושדובר צה"ל מונע מהם מידע מלא. אנחנו צרכני התקשורת חייבים להדריך את המנהיגים שלנו שעל אינפורמציה כזו או אחרת ומפרשת שני הארונות עולה שהתקשורת נכשלה כשתמכה בקו פוליטי מסוים והציבור לא יצא נשכר מכל החופש התקשורתי הזה".

מידד מזכיר בדבריו את ימיו כעוזר פרלמנטרי בימי עסקת ג'יבריל, ומציין כי רק יום לפני העסקה יצא מהכנסת המידע אודות היקף השחרור וזהות המשתחררים, ועד אז לא יכלו גם פוליטיקאים משורות הימין לעמוד בלחץ הרגשי-תקשורתי שהופעל עליהם ולא ידעו כיצד להתייחס למהלך למרות שידעו שהסכנה לישראל הצפויה משורותיהם של המשתחררים היא גדולה. הוא מזכיר כי חוקרים קבעו זה מכבר שהאינתיפאדה הראשונה החלה כששדרת מנהיגיה היא משוחררי אותה עסקה.

להערכתו כיום פני הדברים שונים לנוכח תקדים העסקאות ובהן עסקת טננבאום ומחירה היקר. "החוסן הנפשי פגוע והתקשורת יכולה לתמוך או לנהל קמפיין עד לדיראון עולם".

באשר למועד בו בחרה התקשורת להוציא לתודעה הציבורית את המשפחות השכולות נפגעי קונטאר, אם היה זה רק לאחר אישור העסקה בממשלה, אומר מידד כי להערכתו מדובר בתחושות ואין נתונים מדויקים המוכיחים שאכן התקשורת המתינה לאישור הממשלה ורק לאחר כך הציגה את פניה ההפוכים של העסקה.

עם זאת, לדבריו יש לתת את הדעת לכך שהתקשורת לא תבעה מראש הממשלה לקיים דיון ציבורי אם העם אכן מוכן לשלם מחיר כבד כל כך, במידה שהחטופים אינם בחיים, טרם אישורה של העסקה בממשלה. בעיקר לנוכח העובדה שידוע היה מצבם הקשה ביותר של החטופים. בכך הגנה התקשורת על ראש הממשלה מדיון ציבורי מתחייב לנוכח העובדה שהציבור הוא זה שעשוי להיות הנפגע העיקרי בעתיד מהעסקה ומתוצאותיה.

"ההחלטה שלו התקבלה באופן פוליטי בלי הלחץ התקשורתי הראוי, ולכן נכשלנו כולנו בצד הדמוקרטי ביותר. החליטו ללא מידע לשחרר אדם כמו קונטאר".

תוויות:

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית