7.01.2009

מנחם רהט - רהוט לעילא

רשות השידור טרם שמעה על המהפך הפוליטי


מאת: מנחם רהט

הימין יכול לנצח בבחירות, אבל השליטה בתקשורת תישאר לעולם בידי השמאל, לעיתים אף ללא מראית עין של איזון

▪ ▪ ▪

האם רשות השידור מאזינה לחדשות שהיא עצמה משדרת?

לפעמים נדמה שברשות השידור, עולם כמנהגו נוהג: כן בחירות, לא בחירות, כן נצחון מובהק של הימין לא נצחון מובהק של הימין: החדשות הללו, שרשות השידור עצמה משדרת, אינן מעניינות את רשות השידור. מצידה, העם יכול לומר את דברו בבחירות, ולגלות דעתו הברורה, שהימין לפחות שווה בכוחו הפוליטי לשמאל (ואף עולה עליו מספרית), אבל היא בשלה, תוך מתן העדפה ברורה לדוברי השמאל.

איך נהנים להיאנח במחנה הלאומי? - הימין יודע לנצח בבחירות אבל לא לשלוט. עובדה היא שגם כשהימין מנצח בבחירות לכנסת, התקשורת עודנה נשלטת בידי השמאל.

מחמת קוצר המצע לא אכנס לכל אותן תוכניות טלוויזיה ורדיו שבהן ניתן ביטוי ברור בעליל לעמדות השמאל. כמו למשל ב"פוליטיקה" שלעיתים אתה מתפלץ להיווכח שמול שלושה אנשי שמאל מציבים רק איש ימין אחד – ולזה הם קוראים איזון. וכך גם בתוכניות אקטואליה רבות אחרות לאורך כל שעות היממה.

אבל הפעם, רשות השידור (שיש מכנים אותה רשעות השידור – ומסתבר שהם יודעים מדוע) התעלתה על עצמה ובימים אלה היא מוציאה לאקרני הטלוויזיה הממלכתית-ציבורית סדרת תוכניות חדשה שבהן מככבים שני אנשי שמאל מובהקים, ללא כל ניסיון ומראית עין של איזון. שני אנשי שמאל מול אפס אנשי ימין. ומדובר בהחלט בתוכנית שמטבע ברייתה עשויה לגלוש לענייני אמונות ודעות, עמדות פוליטיות וכדומה.

תעודת זהות פוליטית ידועה למנחים

המדובר בתוכנית בנושאי משפט שעליה התבשרנו בפרומואים של הערוץ הראשון. הפרומו מגלה לנו, שאת התוכנית (שתשודר כסדרה מתמשכת, על פני שבועות), יובילו שני משפטנים. האחד הוא עורך דין אלדד יניב, עד לא מכבר יועצה המשפטי של מפלגת העבודה ומי שנושא בתדמית של זולל ימין לתיאבון; והשני הוא עורך דין חיליק גוטמן, פעיל ותיק במפלגת העבודה, עם אותה תדמית פחות או יותר.

יש מקום לשים לב לעובדה שהשניים אנשים מוכרים בציבוריות הישראלית ודעותיהם המדיניות-פוליטיות ידועות ומתפרסמות מעל כלי התקשורת. אילו למשל בחרה רשות השידור בשני עורכי דין אנונימיים, שדעותיהם היו עד כה נחלתם הפרטית, ותוך כדי שידור נחשפים כמי שנמנים עם מחנה השמאל – ניחא. תמיד ניתן יהיה לטעון: לא ידענו. טעינו. חשבנו – ושאר התחכמויות נבובות מסוג זה.

אבל הפעם רשות השידור התעלתה על עצמה. היא בחרה במפגיע בשני עורכי דין שתעודת הזהות הפוליטית שלהם ידועה לכל. המעשה השערורייתי הזה של הצבתם – דווקא הם! - בהובלת תוכנית "בלתי תלויה" ללא שום איזון של אנשי ימין, זה ממש לעשות דווקא, או כפי שאומרים צברינו "נא בעין!", לגבי הרוב המכריע של העם הזה.

רשות ללא איזון

המעשה הדווקאי הזה מדהים גם מפני שמקצוע עריכת הדין בישראל הוא, כידוע, כמעט הנפוץ ביותר במדינה, ומספר עורכי הדין במדינה הוא כמעט בלתי מוגבל (בלשון הפלגה כמובן...). אפשר לחשוב בטעות שרשות השידור התקשתה, רחמנא ליצלן, למצוא בקרב כלל עורכי הדין בישראל, שני משפטנים שיאזנו את שני משפטני השמאל ויהוו משקל נגד לאמירה השמאלנית החד-גונית של ה"ה יניב וגוטמן? האם בכלל היא פנתה לאיזשהם גורמים במחנה הלאומי (כמו למשל פורום המשפטנים למען א"י וגופים אחרים) בבקשה שינדבו להם שני עורכי דין מהמחנה הלאומי?

הדעת נותנת שאילו באמת הייתה רשות השידור אמונה עלי כללי האיזון, או לפחות על מראית עין של איזון, הייתה מפקידה את התוכנית בפני שני עורכי דין (בדיוק כפי שקבעה כאשר תכננה את הסדרה המשפטית החדשה – למסור הנחייתה לשני משפטנים), לא לפני שתבטיח לעצמה ולציבור משלמי האגרה, שהבחירה תתנהל ברוח זו: או שיופקדו על התוכנית שני עורכי דין אנונימיים שאיש אינו יודע מהו הצבע הפוליטי שלהם; או שיופקדו שניים מוכרים וידועים (דוגמת ה"ה יניב וגוטמן שזהותם ידועה לכל), אלא שאחד מהם יבוא מחוגי השמאל והשני מחוגי הימין.

מה רע? ולו רק כדי ליצור מראית עין של איזון.

אבל רשות השידור מצפצפת – על תוצאות הבחירות ועל חלוקת הגושים בממשלה (כן, כן, אנחנו יודעים שגם העבודה בממשלה, אבל אין לה שם ייצוג של 100% ואפילו לא של 50%, כפי שניתן לנציגיה הלא רשמיים הסדרה המשפטית החדשה) ועל רבבות הצופים שעדיין נותרו נאמנים לה.

או אולי ייתכן שרשות השידור לא שמעה כלל שבאחרונה התקיימו בחירות בארץ הזו ושיושב-ראש הליכוד נבחר לראשות הממשלה? אם כך, אולי כדאי שנתניהו ושריו, כולל השר יולי אדלשטיין הממונה על חוק רשות השידור, יבהירו לה זאת? הגיע הזמן, נדמה לנו.

כך או כך, ההחלטה השערורייתית שלה בעניין הסדרה המשפטית – עם כל הכבוד (כפי שנוהגים משפטנים למלמל) לה"ה יניב וגוטמן – חייבת בדיקה ושינוי יסודי, ולו רק בשם האיזון הקדוש.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית