8.01.2007

החקלאות האורגנית של יש"ע בעיתון הארץ

עיתון הארץ ביקש לבדוק זוית לא ידועה של ההתיישבות היהודית ביהודה ובשומרון וזו החקלאות האורגנית

מה שהערבים לא הצליחו לעשות משך מאות שנים וגם לא בשני העשורים האחרונים עשו היהודים

אבל הארץ החליט שיש לאזן את הכתבה של כתבו נדב שרגאי ועוד דבר, גם צירפו קריקטורה קצת נבזית (ראה בסוף

אבל לפחות הזכירו את חברי הטוב, יונה צורף

בהתנחלויות מנסים להפריד בין חקלאות אורגנית לפוליטיקה
15 חקלאים ביהודה ושומרון מגדלים ענבים, שעועית ומלפפונים אורגניים
מאת נדב שרגאי

ענבי המרלו והקברנה סוביניון בכרם האורגני של אריאל בן שטרית בפאתי ההתנחלות יצהר נראים רע. בבקרים רבים גולשים עננים לבקעה הקטנה שלמרגלות ביתו והגשם מביא אתו את פטריות הקימחון, שמכות בעלי הגפן, שנטע לפני שבע שנים. בן שטרית משקיע ב-35 הדונמים שלו מאמץ רב, כדי להתגבר על המזיקים השונים ללא חומרים כימיים - לא תמיד זה מצליח.

בן שטרית הוא אחד מתוך 15 חקלאים אורגניים הפועלים בתחומי יהודה ושומרון. הדגש העיקרי בחקלאות האורגנית הוא הימנעות מריסוסים כימיים בכל שלבי הגידול. לכן את עקירת העשבים השוטים בין הגפנים מבצע בן שטרית בידיים.

לצד הכרם הקים בן שטרית את אחד היקבים היחידים בארץ שמייצר יינות אורגניים. סדרה אחת של יינות מהיקב של בן שטרית מכונה שוהם, "כשם האבן של יוסף הצדיק בחושן", מסביר בן שטרית. את הטקסט שנדפס על המדבקה הצמודה לבקבוקים שלו, ניסח בן שטרית, לשעבר תלמיד ישיבת קבר יוסף. "הגפנים", כתב שם, "מעמיקים אתנו שורשים באדמת הארץ הטובה, ונושמים את אווירה, עד אשר יכו השורשים בלב הארץ. תהליך ייצור היין, מנטיעת הגפנים ועד חתימת הבקבוקים נעשה על ידי בחורי ישראל, לעשות נחת רוח לבורא, יתברך שמו".

ד"ר אורנית רז, מנכ"ל איגוד החקלאים האורגניים בארץ מדגישה, שהאיגוד שלה "אינו עוסק בפוליטיקה", "אנו בוחנים את התוצרת שמגיעה מכל מקום, לפי האיכות שלה והסטנדרטים המקצועיים שלנו". כדי להדגים את ההפרדה בין הפוליטי לחקלאי, מצביעה רז על החקלאי אברי רן, איש המאחזים מאיתמר, ואחד מגדולי ספקי הביצים האורגניות בארץ. "הוא חקלאי מצוין, ישר ואמין. אנחנו כאיגוד בוחנים אותו מקצועית - מוסרית, לא פוליטית". אברי רן אחראי לנתח גידול ושיווק משמעותי משוק הביצים האורגניות בארץ. השטחים שלו משתרעים על אלפי דונמים והוא מגדל בהם חיטה, שממנה מופק קמח אורגני ומייצר גם גבינות ויוגורטים מחלב עזים.

בלול עופות רגיל כלואות התרנגולות במכלאות. התרנגולות של החקלאי יונה צורף משילה מסתובבות חופשי ומוזנות בתערובת גרעינים אורגנית (חיטה, תירס ו-15% מינרלים). צורף, בן 60, גאה לספר כי 8,000 התרנגולות בלולים שלו מטילות כ-7,000 ביצים ביום".

גם אהרון גיאן מאיתמר הוא חקלאי אורגני. גיאן מסביר כי לחקלאים האורגניים בשומרון, יש יתרון על פני אזורים אחרים בארץ. "בגובה שבין 900-650 מ' מעל פני הים, קריר יותר ובתוך החממות פחות חם, כך הפירות חונטים גם בחודשי הקיץ ובסתיו עדיין יש תוצרת בשפע" הוא אומר. גיאן, ממפוני כפר דרום שבגוש קטיף, הקים שלושה דונם חממות ועוד חמישה דונם שטח פתוח, שם הוא מגדל עשרות טונות של שעועית, מלפפונים, עגבניות, תות, קישואים וחצילים.

שיבי דרורי, תושב גבעת הראל ובעל יקב לא אורגני, הוא רכז הוועדה החקלאית של מרכז וצפון יו"ש, מטעם משרד החקלאות. דרורי מספר שהחקלאות האורגנית ביו"ש, נמצאת בירידה. "לא מעט חקלאים שניסו לגדל אורגני, הרימו ידיים. זה קשה, יקר ופחות כלכלי. צריך להיות אידיאולוג גדול לא רק של ארץ ישראל, אלא גם של שיטת הגידול הזאת, כדי להתמיד. לא כולם מסוגלים".

מיהו אברי רן??

אברי רן, פעיל ימין תושב איתמר ואחד ממנהיגי נוער הגבעות, מספק ביצים אורגניות לרוב חנויות הטבע בארץ. אבל לא רק. רן הועמד לדין פעמיים בגין תקיפה אלימה של ערבי ישראלי ושל פעיל שמאל, ובשני המקרים ישב במעצר בית עד שזוכה מחמת הספק. לטענת תושבי הכפר הערבי ינון, השכן לחוותו של רן, רן היה מעורב במעשי התנכלות לתושבי הכפר

=======================

חקלאי יו"ש הם אחוז שולי בשוק האורגני

מאת תמרה טראובמן

מתוך כ-450 משקים חקלאיים אורגניים רשומים, רק כ-15-10 נמצאים בהתנחלויות ובמאחזים ביהודה ושומרון - כך לדברי מנכ"ל הארגון לחקלאות אורגנית בישראל, אורנית רז. הסחורה מהשטחים כוללת, בין השאר, את רוב הטחינה האורגנית וביצי חופש. היקף המכירות בשוק המזון האורגני בישראל עדיין רחוק מזה שבאירופה, אבל קצב הגידול השנתי שלו מהיר: כ-35% בשנה. היקף השוק נאמד בכ-140 מיליון שקלים בשנה. לדברי דורון שפון, מנהל שיווק בחברה המייצרת מזון אורגני, הסיבה המרכזית לגידול היא כניסתן לתחום של רשתות שיווק "רגילות" שהחלו לשווק תצרוכת אורגנית.



תוויות: , , , ,

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית