8.02.2009

הכתבה באתר "מעריב" על יינות שילה והתל


אותו מקום, אותה הדרך: טיול יקבים בעמק שילה

זה הזמן לבקר בכרמים בעמק שילה, לטעום מהיין המשובח, לספוג את האווירה התנ"כית ולהתפעל מנאמנות התושבים באיזור ל"דרך היין" הקדומה.
יש חיים אחרי הקו הירוק
דובי זכאי | 28/7/2009

ההרים הגבוהים גולשים אל העמק היפה והמדרונות שזורים בכרמים היורדים אליו. זהו עמק שילה, שם היובש אמנם שולט, אך שרידי צמחיית החורף מציצים מבין הסלעים הגדולים. בתל שילה עצמו קיים שביל המוליך אל מגדל תצפית סתור רוחות. המגדל הזה נישא במקום שבו החלו אירועים חשובים בתולדות עם ישראל - מרחק של פסיעות בודדות ממקומה המשוער של העיר המקראית שילה.

ללא ארמונות מפוארים, ועוד לפני שקדושה ירדה על ירושלים, שילה הייתה למרכז הדתי של שבטי ישראל. האזכור הראשון לשילה מופיע בברכת יעקב ליהודה בספר בראשית. בספר יהושע, שילה מאוזכרת כמקום שבו יהושע חילק נחלות לשבטי ישראל, ומשכן אוהל המועד הוקם במקום.

בספר שמואל א' מסופר על אלקנה וחנה שעלו לשילה, אשר היה מקום מושבו של עלי הכהן. חנה, שהייתה עקרה, ביקשה לשאול מאלוהים בן שיקדיש את חייו לעבודת הקודש,ו עלי הכהן הבטיח לה שתלד בן. ואמנם, שמואל נולד לחנה ואלקנה והפך לנביא עבודת הקודש באוהל המועד.

שילה הוא גם המקום שממנו יצא ארון הברית עם הלוחמים לקרב נגד הפלישתים. בתום הקרב הובסו בני ישראל, ואיש בנימין הגיע לשילה כדי להעביר את הבשורה המרה לעלי הכהן, שישב על חומת היישוב. השליח הגיע בריצה, מדיו קרועים, אדמה על ראשו וזעק לפני הכהן הגדול: "נס ישראל לפני פלישתים, וגם מגפה גדולה הייתה בעם, וגם שני בניך מתו, חפני ופנחס, וארון האלוהים נלקחה". כששמע הכהן הגדול שארון האלוהים נלקח בשבי הפלישתים, נפל ומת.

מחוללות בכרמים

השביל בתל שילה מתפתל בין שרידי מבנים ומערות קבורה עתיקות אל מגדל התצפית. מכאן נפרסת תצפית נפלאה על מורדות הרי בנימין, הבתים אדומי הגגות שמציצים במעלה לבונה והעיר אריאל. במורדות ההרים נאחזים הכרמים הירוקים, ענבי היין מבשילים ובחלק מהכרמים כבר החל הבציר. חדי האוזן ועשירי הדמיון אולי יוכלו לשמוע את שחוקן של בנות ישראל המחוללות בכרמים, שכן בתקופת המקרא הייתה נערכת בשילה חגיגה עממית.

כשהבשילו אשכולות הענבים בנות ישראל היו יוצאות אל הכרמים כדי לחולל בהם. בזמנו, לבני שבט בנימין לא היו מספיק נשים, ולכן זקני העדה אמרו: "הנה חג ה' בשלו (שילה), לכו וארבתם בכרמים וראיתם והנה אם יצאו בנות שלו לחול במחולות, ויצאתם בין הכרמים וחטפתם לכם איש אשתו מבנות שלו".

לקראת תחילת הבציר ובעיקר לקראת ט"ו באב, חג האהבה שיתקיים בשבוע הבא, יצאנו אל שרידי העיר שילה, אל הכרמים ואל מורדות ההרים כדי לחפש את בנות ישראל היחפות בכרמים. בסופו של דבר לא ראינו בנות ישראל כשרות, לבושות לבן ובורחות מבני בנימין, אבל ראינו חקלאים חרוצים, נוף מדהים, ענבים שכמעט בשלו ואף טעמנו יין משובח מכמה יקבים באיזור. אמנם שמענו צחוק נערות, אך אלה רחצו בבריכות המעיינות שבסביבה כדי לצנן את גופן בימי הקיץ החמים.

סגירת מעגל

כביש 5 זורם מזרחה בארבעה נתיבים חסונים עד כפר קאסם ואלקנה. ליד ברקן, לא רחוק מהיישוב הערבי חארס, נמצא קברו המשוער של יהושע בן נון - מי שאחראי לבניית המשכן בשילה. הכביש מתעקל דרומה והופך לכביש מספר ‭.505‬ בכביש זה התנועה דלילה והכביש מצר את מידותיו, נעשה רזה ומטפס אל הגבעות שעליהן פזורים בתי היישוב אריאל. בתים אדומי גגות מציצים מהצמחייה והנוף שמסביב קשה כצור.

על פני גב ההר פזורים שדות טרשים, זרועים סלעים כבדים, ובין הטרשים נחשפות פיסות של אדמה שנקראת חמרה (אדומה בערבית) - אדמת הר פורייה שגלשה אל הבקעות, ושמה המדעי טרה רוסה. קרקע זו מיועדת לעיבוד, אבל אין בה רצף ולכן אפשר לגדל בה רק גפנים. וכך, סביב הכרמים, נולדו היקבים.

יקב שילה נחבא באחד המבנים באיזור התעשייה. בשנת 2007 הגיע היקב לכמות של 70 אלף בקבוקי יין שנועדו בעיקר לייצוא. היינן, עמיחי לוריא, משיק בימים אלה את היין שנועד גם לשוק הישראלי. היינות, כמובן, כשרים וזכו בכמה מדליות. בכל מקרה, במקום שבו הכינו יין עוד לפני ‭3,000‬ שנה סוגרים כעת מעגל עם האדמה שעליה גדלים הגפנים.

יקב שילה, בתיאום מראש בטלפון: 02-9400736.

יין פטישים

לא רחוק משם מתפתל כביש צר העולה ליישוב רחלים, הנקרא על שמה של רחל דרוק אשר נרצחה בפיגוע בשנת 1991, וגרות כאן 50 משפחות. בלב היישוב, בצלו של עץ תאנה גדול, נמצא היקב של ארז - יקב טורא (הר בארמית). ארז הוא כורם חרוץ שמגדל ענבי יין בכל האיזור. ליד היישוב הערבי ימא נמצא אחד הכרמים, וחלומו של ארז הוא להקים כאן מרכז מבקרים בצורת הטורא, שהיא דמות המגדל הלקוחה ממשחק השחמט.

גם כאן נפקד מקומן של בנות ישראל המחוללות והסתפקנו במראות הנוף היפה מסביב: שמורת אלוני תפוח, כמה נחלים שחורצים את הנוף וכמות גדולה של מעיינות התחומים בבריכות נאות. יקב טורא מייצר כ-11 אלף בקבוקים של יין בוטיק טעים, ואפשר להגיע לסיור מסודר בין היישובים ובין היקבים בעזרת תחבורה מסודרת ובתיאום מראש.

יקב טורא. טלפון: 052-3705105

כמעט ממול, בגובה של כ-800 מטרים מתנשא היישוב גבעת הראל. גם הוא מוקף בגדר ושער, שממנו נצפים מצוקי נחל שילה. היופי שמסביב עוצר נשימה וצינה נעימה של מקום גבוה נטול לחות מרעיד את הגב. עמק שילה נפרס למטה, במרכזו תל שילה הסלעי ובקצהו נראה מגדל התצפית. אמנון וייס, בעל יקב גבעות וג'יפאי חובב מכיר את הגתות הרבות שמפוזרות באיזור ומעידות על תעשיית יין גדולה.

גם לאמנון יש חלום לשחזר את דרך היין הקדומה שעברה בציר ההר המרכזי, בין הר גריזים לירושלים. ליקב הצנוע שלהם מגיעים הענבים מכרם בגבעת הראל, שממוקם בגובה של 710 מטרים ומהר ברכה שממוקם בגובה של 840 מטרים. שיבי, היינן של היקב, מתנסה בהכלאות של זנים עתיקים וחדשים. גם לכאן אפשר להגיע בסיור מסודר או בתיאום מראש, לפגוש את האנשים ולטעום יין.

יקב גבעות, גבעת הראל, שילה. טלפון: 050-8753515‬

איך מגיעים: כביש 5 מוליך ממחלף שער שומרון עד החיבור לכביש ‭.505‬ משם מטפסים לאריאל, ממשיכים לצומת תפוח ופונים דרומה דרך כביש 60 עד צומת שילה ותל שילה. בחפירות שנערכו במקום נמצאו שרידים של כנסיות עם פסיפסים מרהיבים וניתן לצפות כאן בחיזיון אור קולי על משכן אוהל מועד. הביקור כולל סיורים רגליים, הסבר על הפסיפסים ומגדל תצפית יפה שצופה על הסביבה. כדאי לתאם מראש. הכניסה בתשלום סמלי.

תל שילה, טלפון: 02-9944019‬

1 תגובות:

Anonymous אנונימי ציין...

ייתכן שהיינות האלה טובים, ואהיה מוכן לשתות אותם אם תחזרו למדינת ישראל.

פברואר 20, 2012  

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית