2.29.2012

המושב בכנס ירושלים שעסק בתקשורת



'ממחאת האוהלים ועד הדרת נשים – סיקור עובדתי או קמפיין תקשורתי?' היה נושאו של אחד המושבים הסוערים שהתקיימו בכנס ירושלים התשיעי של העיתון "בשבע".

בראשית המושב התייחס לסיקור התקשורתי של מחאת הקיץ העורך הראשי של אתר ערוץ 7, עוזי ברוך, אשר טען כי מעטה הצביעות התקשורתי היה הפעם עבה מתמיד, "האוהלים ברוטשילד אינם חוקיים יותר ממאחזים אותם מפונים ביהודה ושומרון באישון לילה".

לדבריו, "עיתונאים לא שאלו את השאלות הקשות למעט שרון גל שחטף ביקורת חריפה על כך. ערוצי התקשורת ניהלו את מחאת האוהלים. בסופו של דבר כלי התקשורת הפסידו מהפסקת הפרסום ולכן היחס למחאות קרובות בעתיד יהיה אוהד פחות".

ברוך אף טען, כי הסיקור התקשורתי של נושא הדרת הנשים הוא לא יותר מאשר "סיכול ממוקד לחברה החרדית". לדבריו "ממתי אכפת לציבור החילוני מה קורה באוטובוס חרדי, זהו בלוף אחד גדול".

איש ערוץ 2, עמית סגל, התנגד לדבריו של ברוך ואמר, כי "אין קונספירציה שמאלנית, לא דומה גוש קטיף למחאה החברתית – אחוז התמיכה של העם הוא שונה לחלוטין ולכן הסיקור יהיה בהתאם. שאלות קשות אכן נשאלו. להתבכיין תמיד אפשר, תקשורת מגזרית אינה הדרך לתיקון עוולות תקשורתיות אלא תקשורת כללית. הדתיים הלאומיים הזניחו את התקשורת ולכן הסיקור הוא בהתאם".

במהלך המושב התפתח דיון בין שני עיתונאי "מעריב" קלמן ליבסקינד ושלום ירושלמי אודות השאלה מה תפקידה של העיתונות בסיקורה של מחאה דוגמת מחאת הקיץ האחרון.

לטענתו של ירושלמי, "תפקיד העיתונות הוא להילחם עבור צדק חברתי, לדאוג שנהיה מדינה נורמאלית כמו באירופה או באמריקה. שרון גל (עתונאי ערוץ 10 ששאל את דפני ליף על שירותה הצבאי - ש.פ) עשה מעשה שלא ייעשה, שירותה הצבאי של דפני ליף אינו רלוונטי להצלחתה בהוצאת מאות אלפים ברחובות".

ליבסקינד תקף את דבריו וטען כי התקשורת מעלה בתפקידה, "מי מחליט אילו מטרות הינן ראויות? מערכות עיתונים פורסמו ביודעין נתונים שקריים, למערכות היה עניין לנפח כדי לייצר את אם כל ההפגנות, כולם ידעו שמאחורי מחאת העגלות פעילות של חד"ש אך דאגו בכוונה להסתיר את העובדות".

ליבסקינד אף הביע פסימיות באשר לאפשרות של השפעה על התקשורת, "הדתיים המעטים ככל שיהיו בתקשורת הכללית אינם משנים דבר. עיתון ישראל היום מסוכן יותר מעיתון הארץ לדעתי מכיוון שאין לו תפיסת עולם אידיאולוגית שלמה, אלא תפיסת עולם עבור איש יחיד, הכתבות הבזויות שפורסמו בסוף השבוע שעבר לאחר התפטרותם של יועז הנדל ונתן אשל מלשכתו של ראש הממשלה משקפות את תפיסת העיתון".

^

2.23.2012

הטור שלי במדור "מיקרוסקופ" ב"בשבע" גליון 482 מיום 23.2.29012


עיוות השבוע: יונית לוי דיווחה ביום ראשון במהדורת החדשות של ערוץ 2 שזריקת אבנים בידי ערבים על קבוצת תיירים נוצריים באותו בוקר שהובילה למעצרם של 18 מתפרעים ולמהומות ליד אל-אקצה, נבעה מקריאה באתרי אינטרנט אל חברי הליכוד לעלות ולסייר בהר-הבית מלפני שבוע. באתר האינטרנט של חברת החדשות נטען ש"שעות לאחר ההתפרעויות האלימות בהר הבית מתבררת הסיבה - פרסום באתר ימני קיצוני קרא ליהודים להשתלט על הר הבית". מישהו שם לא יודע איך לבצע את התפקיד של איסוף חדשות. הרי האירוע של משה פייגלין הסתיים שבוע קודם ובמשך הימים הבאים התברר שבעצם הפרסום לא היה מטעמו בכלל. אז מה כן קרה? אכן, האשם הוא באתר קיצוני, אבל שפתו היא ערבית והוא שייך לקיצונים מוסלמים. המופתי עקרימה סאברי הוא שהכריז ביום שבת כי "קיצונים ישראלים עלולים לממש את איומיהם ולפרוץ מחר (ראשון) בבוקר למסגד אל-אקצה", והכול נמצא באתר 'אל-קודס.קום' ובעברית באתר ערוץ 7 כבר לפני הצהריים של אותו יום א'.

אכזבת השבוע: "הפרקטיקה חסרת התקדים הזו שבה מגיש המהדורה יושב בגלות" - יעקב אילון שבמכתב ההתפטרות שלו השבוע מהגשת החדשות בערוץ 10 קובל על כך שהוא נוסע מגבעתיים עד כמעט ירושלים.

מתקפת-מחץ השבוע: "כדי לנקות את [אילנה] דיין חידש העליון מספר חידושים משפטיים. החשוב: התרת צליבה עיתונאית, במיוחד כשמטרתה לקדם אג'נדה פוליטית מאוד מסוימת... קשה להבין כיצד יכול אדם בעל חוש צדק אלמנטרי לנקות את דיין מהוצאת דיבה ולהישאר אדם הגון בעיני עצמו", היא של ישראל הראל ב'הארץ' ביום 17.2.

צילום השבוע: קבלת הפנים לנשיא שמעון פרס בעיר נצרת מטעם התנועה האיסלמית כאשר עשרות קידמו את פניו עם דגלי פלשתין ועם קריאות שהזכירו את הירי על כפר כנא בלבנון. וזאת, כנראה, בהתאם לחזון פרס של מזרח תיכון חדש או, אולי, ישראל חדשה.

 
ישראל מידד

תוויות:

2.16.2012

הטור שלי במדור "מיקרוסקופ" ב"בשבע" גליון 481 מיום 16.2.2012


צפיתי ב'יומן' של הערוץ הראשון בשידור חוזר והנה שני לקחים. ראשית, המצב הוא רע. למרות תלונות אין-ספור לממונה על תלונות הציבור ברשות השידור אלישע שפיגלמן, ממשיך ארי שביט, עיתונאי בעל דעות והשקפות מ'הארץ', להופיע כשאין לצידו דעה אחרת, מאזנת. זאת פגיעה קשה בהנחיות והפרה בוטה של הוראות הקוד האתי המקצועי המחייב על פי חוק של הרשות. אין עוררין על זכותו להיות מוזמן להשתתף בצוות המגיבים לאיילה חסון, אבל מה כל כך קשה בלהזמין לצידו עוד עיתונאי, ולא, כפי שהיה, עובד רשות השידור עודד שחר? לא היה איזון, לא היה גיוון, לא היתה הוגנות ולא היה פלורליזם.

לעומת זאת, הכתבה על מגרון הצטיינה בגיוון (משה נגבי וחגית עופרן מול בני קצובר ומרים לפיד), באיזון (גם בזמן ובתמונות) ובהוגנות. הדבר מוכיח שעיתונאית ממגזר 'המתנחלים', במקרה זה מוריה לפיד, יכולה להתקדם לעבר עשייה עיתונאית-תחקירנית בכירה ולעשות את זה בצורה טובה, מקצועית ואף באופן אתי.

אולי אתם חושבים שהוגנות תקשורתית היא דבר בסיסי, אבל מאחורי הקלעים מתנהל מאבק איתנים. הנה, בתגובה לפסק הדין מלפני שבוע בעניינה של אילנה דיין, בא להגנתה המלומד ירון אזרחי, דובר 'שלום עכשיו' לשעבר, ומציג תיאוריה של פוסט-מודרניזם קיצוני כדי להדוף הדרישות ל'אמת' בתקשורת. כך הוא כתב ב'הארץ': "המושגים 'האמת', 'עובדה' ו'מציאות'... עברו התפתחות מהפכנית בכל תחומי הידע והתקשורת... טוב עשה בית המשפט העליון, שפילס דרך בין הדוגמטיות של הדורשים אמיתות עובדתיות ודאיות לבין הרלטיוויזם... אין, לפיכך, מצגי עובדות היכולים לבסס אמת על-זמנית מחוץ לכל פרספקטיבה פרשנית, הן מימין והן משמאל...". אז מה הפלא שבג"ץ פוסק ששקרים אינם דיבה?

^

2.14.2012

והודעה ממגרון

עדכון מוועד הפעולה לתושבים ולשגרירי מגרון
שלום וברכה.

בשבועות האחרונים התקיימו שיחות בין נציגי מגרון (עוה"ד וירוט וכן נציגינו בכנסת) לבין השר בגין ואנשי הפרקליטות.
בשיחות אלו הושגה הסכמה עקרונית לפיה ניתן יהיה להגיע לפתרון מוסכם בסוגיית מגרון:
1.התושבים יתחייבו לעבור לבתי הקבע שייבנו במתחם "היקב"
2.הממשלה תתחייב לאפשר קיום מוסד חינוכי (כדוגמת מקד"צ)במבנים המצויים על אדמות ה'נפקדים' שבמגרון.
3.מעמד המבנים יוכרע רק אחר סיום הדיון בתביעת הבעלות של מגרון בבית המשפט המחוזי.

בשבועיים האחרונים השתהה השר בגין בניסוח הטיוטה הכוללת את ההסכמות הנ"ל כיוון שהוא נתקל בהתנגדות חריפה מטעם הגורמים המשפטיים והתכנוניים במנהל האזרחי ובפרקליטות.

ביום ראשון בערב שלח ראש המועצה אבי רואה מכתב לשר בגין ובו הוא מפרט את ההסכמות בע"פ אליהם הגיעו הצדדים בצירוף הבקשה מממשלת ישראל לעמוד מאחורי הסיכומים ולא לתת לפקידות לתקוע טריז בין המתיישבים לממשלה. מכתב זה עם מסמך ההבנות המצורף אליו פורסם גם באמצעי התקשורת וכך נוצרה התחושה כאילו ישנו הסכם בין התושבים לבין הממשלה.

המציאות כידוע,מורכבת יותר ואנו עומדים היום במצב בו אמנם יש הסכמות עקרוניות סבירות עם השר בגין,אבל המכשול המרכזי,פקידי הפרקליטות והמנהל,לא הוסר.
בכתבה במעריב היום מצוטט השר בגין שאומר:"הממשלה אינה מוכנה להשארת כל נוכחות ישראלית במקום ודורשת פינוי מוחלט".אין ספק שהפרסום דהיום (לאחר שתיקה מוחלטת של השר בגין אתמול)הוא תוצאה ישירה של לחצי הפקידים בפרקליטות ובמנהל.
תושבי מגרון למודי טיוטות ורעיונות טובים נערכים למצב של "פיצוץ" המו"מ כתוצאה מסרבנותם העקבית של היועצים המשפטיים ואנו כעת נערכים לפעולות מחאה חריפות במידה ואכן יתברר כי ממשלת ישראל לא מצליחה לאכוף את ההסכם על פקידי הפרקליטות.

בברכה ובתפילה לרבונו של עולם שישלח אורו ואמיתו לראשיה שריה ויועציה וינחם בעצה לטובה להרמת קרן ישראל בארצו.
וועד הפעולה מגרון

חברון כועסת על שסוף-סוף תל שילה זכה למימון ממשלתי

בתגובה לידיעה זו,
15 מיליון ₪ לתל שילה

16 אתרי מורשת צפויים לזכות היום לתקציב לשיקום לאחר אישור ועדת השרים. בין האתרים תל שילה שבבנימין שיקבל 15 מיליון ₪.

ועדת השרים לענייני מורשת, בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, צפויה להתכנס היום ולאשר כעשרה פרויקטים חדשים שיזכו למימון ממשלתי. הפרויקטים שיזכו יקבלו מיליוני שקלים לשיקום, לשימור, לשיפוץ ולשחזור אתרים ולקידום מיזמים שזוהתה בהם חשיבות היסטורית ויהודית.

גורם בלשכת ראש הממשלה מסר לערוץ 7 כי בפעם הבאה יקבלו תקציב אתרים נוספים ברשימת אתרי המורשת כגון קבר רחל ומערת המכפלה. נציין כי בשנה שעברה נשמעה הבטחה דומה לאתרים אלו מפי ראש הממשלה. מוקדם יותר דיווחנו על הוצאת אתרים אלו מהרשימה.

בעקבות דרישתו של השר דניאל הרשקוביץ להכליל את מערת המכפלה וקבר רחל ברשימת אתרי המורשת הבהיר מזכיר הממשלה, צבי האוזר, בדיון בועדת השרים לאתרי מורשת הנערך בשעה זו כי קבר רחל ומערכת המכפלה כלולים באתרי המורשת ומתוקצבים באופן שוטף בהשקעה כספית גדולה.

חברון מודיעה:

ב"ה כ"א שבט תשע"ב 14.2.12

האם ממשלת ישראל מתייחסת למערת המכפלה כאל אתר מורשת יהודי?

בעקבות הדיונים על נושא זה לאחרונה, לצערנו עלינו להבהיר כי אף אם מערת המכפלה נמנית באופן רשמי על אתרי המורשת, הרי הכרזה זו היא מילה ריקה ללא כל משמעות מעשית.  בניגוד לאתרים אחרים, שזכו לתקציב פיתוח משמעותי, מערת המכפלה, נחלת אבות ואמהות האומה, לא זכתה לשום התייחסות מעשית, פעילות, פיתוח או תקציב ממלכתי, והמקום ניזון מפירורי תקציב מחפירים. באתר חסרים מתקנים אלמנטריים, כמו שירותים נאותים, שירותי נכים או מעלון לנכים, והמתפללים היהודים עומדים בקור מקפיא, חשופים לפגעי מזג האויר והצפות מים.
אנו קוראים לממשלת ישראל להתעשת ולעשות חשבון נפש בכל הנוגע להתייחסות לאבות האומה ולהקצות למערת המכפלה תקציבים נאותים, הראויים למשמעות המקום ולכבוד גדולי האומה הטמונים בו.
נעם ארנון 0524295566

תוויות: , ,

2.13.2012

מפגש חברי מרכז הליכוד תושבי יש"ע

כמאה חברי מרכז חדשים הגיעו ביום שישי האחרון לכנס יסוד של המטה הלאומי בליכוד ביקב פסגות.
התקיים דיון על אמצעי התקשורת בין חברי הקבוצה. בקרוב יוקמו צוותים לטיפול בנושאים שונים. באירוע השתתפו שר התחבורה חה"כ ישראל כץ וחה"כ יריב לוין.

התמונות כאן
והנה כמה מהן






^


2.10.2012

נקיוי אברמויבץ' - שום דבר לא נדבק

2.09.2012

הטור שלי במדור "מיקרוסקופ" שב"בשבע" גליון 480 מיום 9.2.2012


כפי שאנו יודעים, פק"ל הם ראשי התיבות של 'פקודות קבע לחייל', דהיינו ההנחיות, הפקודות וההוראות המחייבות כל חייל בשירותו. יש קלסר פק"ל, תיק פק"ל ואפילו נשק פק"ל. והנה, לבסיס בא חייל חדש עם דרגה גבוהה. ירון דקל התמנה למפקד החדש של גלי צה"ל, תחנת הרדיו הצבאית, לאחר משבר האמון שהתחולל עם קודמו, יצחק טוניק, מול אלה שכאבו את צעדיו הדרקוניים והאכזריים של שר הביטחון ברק ומול 'אבירי הדמוקרטיה' הצבועים שביקשו לשמור מכל משמר על שליטתם המוחלטת על התחנה. בהיכנסו לתפקיד הכריז דקל שאחרי 30 שנה של עבודה במקצוע, ברור לו ש"עיתונות חופשית היא נשמת אפה של הדמוקרטיה, ובלעדיה אי אפשר...לא לפחוד מאימתם של בעלי האינטרס, ויחד עם זאת להיות קשובים לביקורת המותחת בתקשורת. ולדעת לתקן, לדעת להשתנות".

ומכיוון שאני מכיר את דקל עוד מימי שירותו בתחנה אז, וגם על רקע הופעותיו בפני קהלים משני צידי הקו הירוק, אני מרשה לעצמי להציע לו לנקוט בצעדים הבאים:

* למנות נציב תלונות עצמאי במעמדו ומחוץ למערכת הגל"צית ולהעניק לו סמכויות לברר ואף להמליץ על אמצעי ענישה.

* לחסוך בכסף ולהשתחרר מהסלבס האזרחיים הרבים המאיישים את התחנה.

* לחייב את כל עובדי התחנה הנוגעים בהכנת חדשות, תחקירים ושידורם לעבור השתלמויות רציניות בנושאים של אתיקה תקשורתית ועיתונאית.

* לדאוג שהתחנה תייצג את הציבור לכל הפחות כמו שהצבא מייצג אותו.

* כדאי לבקר אצל מנהלי השידור הצבאי בארה"ב ובבריטניה וללמוד מה זאת תחנת שידור צבאית.

* לעשות למען גיוס כוח אדם איכותי, כולל בוגרי יחידות קרביות שלפחות יודעים דבר מה על הצבא ולא רק על מוזיקה, אמנות וקולנוע.

* לפרסם את פרטי המשכורות של אזרחים עובדי צה"ל שמובילים את השידורים בתוכניות רבות.

דקל כנראה לא יעשה מהפכות, אבל השינויים שציינתי אינם בלתי אפשריים, בבחינת 'באחת ידו עושה במלאכת המיקרופון ואחת מחזקת השלח'.

 
ישראל מידד

 
^

תוויות:

2.02.2012

הטור שלי במדור "מיקרוסקופ" ב"בשבע" גליון 479 מיום 2.2.2012


כשעיתון 'הארץ' אינו עוסק במתנחלים, הוא עוסק בדתיים. כך לפחות היה אפשר להתרשם מכמה כתבות וכותרות מהשבוע האחרון. לאחר שהקדיש מקום נרחב לתוצאות של סקר אשר מוכיחות שהרוב החילוני במדינת ישראל בעצם לא כל כך קיים, דיווח לנו העיתון בעמוד ראשון על לחישות והנהוני ראש מתוך בית הכנסת שבו מתפלל נתן אשל.

אבל לא רק שיחות במקום תפילות מתוך אותו בית כנסת טופלו בידי חברי המערכת של העיתון אלא גם ה'חומרות' בענייני צניעות ואישות של חסידי גור. מכיוון שאינני חסיד גור, לא אתייחס לתוכן הכתבה של תמר רותם, אבל מה שאני כן יודע הוא שלא כפי שנכתב שם, מייסד החצר לא היה ר' אברהם מרדכי אלתר, אלא ר' יצחק מאיר אלתר, המכונה חידושי הרי"ם. אני מניח שאפשר לומר על כך: 'נו, א-קליינע קייט', אבל אם דבר כל כך פשוט משתבש, מה נאמר על הטענות היותר רציניות שם?

ונחזור לנושא של היחס למתנחלים. ראשית, על פי הטיפול בהצעתו של שאול גולדשטיין, הממונה החדש על רשות הטבע והגנים, לבנות את קבר הורדוס מחדש בהרודיון, תהיה בעיה רצינית לקדם את בניית בית המקדש מחדש. ארכיאולוגים אנונימיים צוטטו בכתבה ואחד מהם תרם את הכינוי 'דיסנילנד'.

אבל השיא השבוע היתה הכתבה "נתיב הכסף של הימין", על איסוף התרומות לטובת הקמה מחדש של המאחזים שנהרסו. האשמה כבדה הוטלה על אחד מפעילי קרן 'הרחיבי מקום אהלך', עוזיהו שרבף. הוא הרי "חבר לשעבר במחתרת היהודית, שהורשע ברצח". ומי כתב את הכתבה? העיתונאי אורי בלאו, שבעצמו עשוי להיות מורשע בדין. ולכן, הייתי מציע שאיש תקשורת ייזהר מלכלול פרטים שאינם שייכים במישרין לנושא הכתבה שלו, כי מי יודע מתי זה יחזור אליו.

ישראל מידד

תוויות: